Skapelse

Universum; världens ordning och kaos

Alltet låg utspritt i drivor och högar av allvar och all världens undringar.
Rester av ljus och mörker svävade sammanblandade utan sans eller måtta.
Din nyfödda själ mötte detta helt utan förväntan och avsikt.
Sakta urskilde du kärlek.
Sakta uppfattade du närhet.
Med omsorg började du sortera och besluta
av vad du ville ha mer, och av vad du ville ha mindre.
På det sättet ordnade du upp världen.

/Ordbruksövning: första raderna i en skapelseberättelse som börjar i kaos,
Linda Åslund, 2008-05-12

2 responses to “Skapelse

  1. Underbar! Den sparar jag i hjärnbarken, för den känns högaktuell just nu. Har aldrig sett den där skapelsebilden i färg tidigare, men den vinner verkligen inspirationskraft genom koloreringen. Symbolikern i mig går igång direkt!

    Tack för inbjudan – får jag länka dig direkt från min blogg, eller mer diskret tills vidare? Du skrev att du ”smygbloggar” i början, så du kanske vill lansera officiellt när du bestämt dig för hur sidan ska vara…?

  2. Hej, tack för kommentaren!
    Bilden tänkte jag mejla till dig när jag såg den, för jag tänkte faktiskt på dig (fann den på http://www.ffffound.com). Men så blev det ett litet mejl just nu i stället, så kul att du lade märke till den.

    Du får länka om du vill. *hedrad* =) Det känns som en nyttig övning att smygblogga halvofficiellt och lära mig under tiden. Om jag ska ha någon officiell ”release” antar jag att jag aldrig kommer att bli färdig. =)

Kommentera

