Utomjordiskt glad

Bilden här nedan ger mig en känsla av att vara utomjordisk och glad. För mig handlar den om lust att uttrycka sig, lust att dela. Just nu har jag skrivångest, vilket alltid inträder i början av produktioner, när jag står och stampar med mycket i huvudet och bara få saker på pappret. Då hjälper Internet. Då hjälper det med synintryck – för mig, sådan är jag.

Då gläds jag av bilder från designers, formgivare, fotografer, konstnärer … som redan har gjort det. Satt samman verklighet och nya sätt att se på verkligheten – så som jag vill göra. De inspirerar. Får mig att le. Det måste inte vara en stor sak, ibland räcker det att det jag ser känns genomtänkt, kanske är väl målat med skärpa och oskärpa, innehåller vackra färger eller är smart beskuret. Ibland kan det vara symboliken som är rätt – och en liten, personlig värme i detaljerna (så ser jag bilden nedan (jo, alltså, kolla på detaljerna i träden till exempel)).

Varför lossnar min egen skrivkramp när jag tittar på vad andra har gjort? Kanske för att det handlar om att dela med sig. Då vågar jag också dela med mig.

Sharing an alien happiness?

Sharing happiness. (art © tebe_interesno, photo © sqqs)

Jag skulle önska att den här viljan att dela inte kändes så främmande. Men det är ovant – vem är väl jag att tycka något? Hur bra blir mina ord, mina formuleringar? Jag skriver för andra sammanhang, noga övervägda, väl valda ord – och jag behöver stå i kontakt med min egen orädda lust till berättande. Då kommer flyt, då kommer längtan att veta mer, då kommer lust och lycka fram och glimmar i texten.

För mig går det i perioder. Allt skrivande innefattar ett mått av osäkerhet, till och med självifrågasättande på vägen (jag tror det är likadant för många, med allt skapande). Lösningen då är att skriva och skriva. Att hitta tillbaka till flytet, till där man lever i nuet, utan att tänka på konsekvenser. Och jag gör det, om och om igen, för att lyfta min fjäril och ge den till någon eller se den sväva mot rymden osedd. I jobbet vet jag att texterna blir sedda. Det är både en plåga och en glädje. I det privata har jag forum, som webben förstås, men också vår skrivgrupp Ordbrukarna, där vi skriver, delar, läser upp och mår gott tillsammans. Dessutom har jag en byrålåda där saker växer ibland, gott nog så.

Men det finns något i själva delandet, och det är därför jag återkommer till känslan på bilden. Här ligger det mellanmänskliga, ”utomjordiska”; allting växer när man delar. Och av den anledningen vill jag lyfta fram fantastiska Dimitriy Maximov, som arbetar under namnet Tebe Interesno (som sägs betyda ”this is interesting”, på ryska). Här är känslan av utomjordisk magi stor – en magi jag gillar. Många bilder förmedlar känslan av att vara liten eller av att upptäcka en ny värld omkring sig som man inte sett förut. Det väcker en nyfikenhet som jag gillar. Så nu ska jag skriva för nyfikenhet.

Och apropå delande, så fick jag alltså nyss lov att kopiera in några absoluta favoriter från hans livejournalstream, vilket säger att det kommer fler liknande inlägg här inom kort, men gå gärna dit och titta själv, om du gillar samma typ av fantasistartande bilder som jag. Jag tycker han är fotografiernas Neil Gaiman, i förmåga att skapa verklighet som alltid har funnits där, men som man aldrig förut lyckats se.

Tack, Dima!

One response to “Utomjordiskt glad

  1. Decided to write a short version of the above text in English, and place it here in the comment section, for guests who don’t speak Swedish. (Yes, I understand these translations are hard to find unless someone told you, but I still like the main text to be in Swedish, so … this is it – for the moment at least. =).

    Unearthly happiness
    The above picture make me feel alien and happy. To me, this is about a desire to express myself, to share. Right now, I’m in agony, kind of a writer’s block, which I usually go through when producing stuff. Lots of things in my head, less on the paper. Internet helps. Visual inspiration helps me, I guess that is what makes me tick.

    I get happy from pictures provided by designers, photographers, artists, people who has already done it; they put together pieces of reality with new pieces of other ways to look at reality. The way I want to do it. That inspires me and makes me smile.

    Inspiring things do not have to be grand. It’s enough that they are well thought-out, or painted with sharp lines in contrast to blur, use beautiful colours ore a nice composition. Sometimes the symbolism feels interesting – as well as a tiny spark of personal presence in the details (that is one of the things I see in the picture above (yes, check the details, for example in the trees and shrubs.))

    There is something about the sharing, which is why I return to my feelings about this picture.
    It’s about the interspace between humans, the unearthly feeling; everything grows when sharing. And by that reason, I would like to present the fabulous Dimitriy Maximov, who goes by the name of Tebe Interesno (supposedly meaning “this is interesting”, in Russian). In his pictures that feeling of unearthly magic is grand – a magic that I like.

    Thank you, Dima!

Kommentera

