Ett sent tack för en julklapp

Jag har inte kommit mig för att tacka för en underbar julklapp som dök upp i min postlåda typ strax före julafton. Det gör inget – jag är fortfarande glad över den, och jag har fortfarande tid att skriva tack.

Den passade mig precis – och samtidigt tog jag emot den med ett visst vemod som en glimt i den skönt svarta humorn. I give you … Handbok för Kamikazekaniner.

p12201161

p1220114

Handbok för kamikazekaniner är skriven och tecknad av Andy Riley, och den handlar om små kaniner som på olika dråpliga sätt försöker ta livet av sig. Det är stor humor i det – i liknelsen; hur vi som brinner för något och kastar oss in i projekt jobbar på ett halsbrytande sätt, där andra kan se det som uppenbart att allt ska leda till total krasch.

Jag förstår att gåvan var inspirerad av en kommentar från formgivare och konstnär Leif Haglund, som uttryckte en road kamikazetanke i samband med att vi bestämde oss för tidsplanen kring det bokprojekt vi alla medverkade i. Presenten fick jag av mina vänner Stefan och Marcus som står bakom böckerna Arrangera det du vill, Att få saker att hända, och så den vi höll på med under hösten: Att må bra under tiden du lyckas.

Det är ju bara riktigt roligt att det var just den sistnämnda boken vi slet så hårt med … I sammanhanget vill jag också säga att jag gillar kamikazeprojekt, så tillvida att jag älskar att få fokusera på något i princip dygnet runt under en viss tid – det är då jag blir riktigt produktiv, jag hinner gå in i jobbet. Och nu var det ju inte jag som skrev boken, jag bara textredigerade, så hårdast gick den väl ändå åt författarna själva.

One response to “Ett sent tack för en julklapp

  1. Tjahapp – så åkte ännu en bok ner i kundkorgen på Adlibris… Tycker den låter underbar – elände är till för att skrattas åt, även om jag förstår skuggtanken också!

    Och boken blev ju bra – och såvitt jag vet har ingen av de inblandade dränkt sig i brödrosten än…!

Kommentera

