Om inre effektivitet 1

Den här veckan har jag varit projektledare en hel del, och jag säger till alla att det är så roligt, för att för en gångs skull är det jag som skickar ut uppgifter på andra. Tar emot, värderar, skickar tillbaka, motiverar – vill att de ska vara engagerade i projektets mål, bland andra grejor som också slåss om deras uppmärksamhet.

Det är verkligen roligt. Det är verkligen också nyttigt, hos mig tickar ett inre tempo igång, och jag vet att jag får så mycket gjort med hjälp av andra, så länge jag orkar ligga steget före. Däremot är det lite svårt att kombinera med rollen som skrivande person. Där behöver jag grotta in mig ostörd, känna en deadline hänga över mig, men ha obruten tid för att få orden på plats. Eller – inte riktigt – jag behöver ha ett eller ett fåtal huvudprojekt, som bryts av med små och snabba puckar, så har jag gnistan även i huvudprojekten.

Så här är det med drömmar också, för mig. Lägger in ytterligare en bild från www.gapingvoid.com, som illustrerar mitt liv just nu.

intoxicated5722

Det är lätt att fastna där. För mig gäller det då bara att identifiera ett eller ett par större mål att jobba för, och sedan tillåta mig att ta ett rimligt antal korta bollar för att passa vidare, i hög grad, som komplement till de där stora bitarna. Att välja möjligheter. Fast man ser så många, och inte vill välja bort.

Det gäller också att acceptera sig som man är. Jag har hittat den här beskrivningen på att leva som en ”crofter”, en torpare (så översätts ordet till svenska, men jag ser i begreppet en mer självständig torpare än den vi tänker på från svensk historia, som alltså har en täppa egen jord), som jag så väl känner igen mig i.

Tänkte göra ett utdrag, men – äh, här kommer hela texten:

My paternal grandfather was a Scottish Highland ”crofter”. He lived on a ”croft” i.e. a very small holding of land, where he raised sheep and grew potatoes. I used to spend my summers there as a boy. We were very close.

Crofting is a good life, but not a very financially rewarding one. It’s very self-sufficient, though. The interesting thing for me looking back, is that crofters never did ”just one thing”. Every day they had something else going on. One day it might be sheep. The next it might be a job working on the roads for the local council. I knew one crofter who drove the mail van. Another who ran the local post office. They would do their jobs, but after work they’d still have their sheep, cows and potatoes to attend to.

As my dad is fond of reminding me, I seem to have inherited the crofting mentality. I DON’T like waking up in the morning and doing the same thing every day. I LIKE having all these different balls in the air- cartooning, painting, consulting, writing, marketing, blogging etc. Sure, part of me would like nothing better than just ”retiring to the desert and making paintings”, but another part of me likes all the running around in different directions. And all this running around DOES get tiring, I can tell you that. Sometimes I LOVE the feeling of being constantly overwhelmed. Other times I utterly despise it.

[…] It’s a good life. It really is.”

 

Ja, det är ett bra liv. För mig är det här ett bra liv.

 

Tack till @gapingvoid och just nu också till @davidrinnan, för att ha startat och gett styrning åt mina tankar. Det var det här inlägget som fick mig att associera vidare, för jag håller med om varje risk och varje ord, men vill ändå vara just den här rundspringande ”crofter” jag är (fast kanske lite mer effektiv ibland).

One response to “Om inre effektivitet 1

  1. Tack också till Ute och Jenny_li för funderingar kring det här. Finns det fler därute som är ”crofters”?

Kommentera

