Mitt tips för att skriva när det känns kämpigt

Fick nyss en fråga om tips för hur man får igång produktiviteten. Hur man skriver bra och inte känner att det känns kämpigt? Den kommer från en person som kan skriva, men som inte tycker sig ”få till det så att det känns bra” – och jag känner igen känslan.

För det första: så känner nog alla skribenter. Det är en känsla som kan tränas bort, men den dyker upp då och då igen, med ojämna mellanrum.

Ibland har du flyt. Ibland har du inte, då behöver du skriva dig in i flytet. Så här känner jag det: om jag har gott om tid kvar, så kan jag lätt råka ställa så otroligt höga krav på mitt eget skrivande att det inte alls blir producerat. Om jag är ute i sista minuten och synbarligen inte har någon chans att klara det, då kommer det fram material som ganska snabbt går att bearbeta – och kanske bearbeta om igen – till det resultat jag vill ha.

Några tips för att fixa detta:

1. Inbilla dig att du har en deadline, eller hade en deadline nästan nyss, och att det är så gott som helt kört. Det du får ut på pappret, oavsett kvalitet, är det som gör att du får någon mat över huvud taget i morgon. Antalet ord sammansatta i meningar – inte kvalitetsmässigt sett. Då har du en text att strukturera och bearbeta. När du går igenom texten, stryk under det som är allra viktigast för läsaren – och se till att sätta detta allra först. Om det är en marknadsföringstext, så är det viktigaste för läsaren oftast vad han eller hon får, vinner eller slipper, tack vare det du kan erbjuda. Samma sak om det är en text som ska sälja in dig till ett jobb. Tänk ”fördel”: Jag är en person som snabbt kommer in i ett jobb … Jag är en person som är kvalitetsmedveten, med mitt arbetssätt minimerar jag fel och effektiviserar processer … Eller vilken nytta du nu kan bidra med.

2. Börja på ett spår, skriv så långt du kommer tills det tar slut. Börja sedan på ett helt annat spår – motsatt från det första, skriv igen tills det tar slut. Titta på båda texterna – jämför dem, plocka ut det bästa. Det finns nästan alltid en tydlig linje, där du hittar att det viktigaste återkommer i båda texterna. När du läser dem så ser du vad det är du vill ha ner på pappret. Du kommer också att se vad som saknas. Skriv detta som stödord om det inte komer ut i text, och fortsätt sedan till slutet av texten. Gå sedan tillbaka och fyll i meningarna i mitten.

3. Ditt huvud har fastnat i ett tråkigt tänk, du behöver skaka loss skrivmusklerna lite. Testa till exempel att göra olika versioner, inspirerat av Yttermeras skrivövningar med Ekorrn satt i granen. Läs de olika versionerna, de är helt otroliga! Det finns finns faktiskt, just nu 191 varianter. Shit.

4. Om det är att koncentrera sig som är svårt är följande tips helt sanna, från bloggen Bad Language. Isolera dig, muta dig själv, gör INGA andra saker förrän du är klar. Byt skrivplats eller skrivverktyg om det hjälper dig (dator – penna? kulspetspenna – blyertspennor? skriva i block – skriva på lösblad eller whiteboard?) Jag har upptäckt att jag kan skriva mycket på de vita delarna av annonssidorna på ett uppslag i Cap & Design, ifall jag inbillar mig att jag ska läsa ett tag, och ändå släppa igenom alla formuleringsidéer som kommer upp i huvudet.

5. Eller om du vill att ett datorprogram ska driva dig framåt att producera ett antal ord, som du sedan kan redigera (eller ta hjälp av någon annan att redigera) bestäm ett antal ord och använd tjänsten Write or die.

6. Viktigast är nog ändå att inse att skrivprocessen, som allting annat, får vara just en process. Allt är inte perfekt från början. Allt är inte ens perfekt till slut. Om något är helt perfekt är det ointressant, de allra bästa konstnärerna bygger in en viss asymmetri för att göra saker spännande. Även skrivande behöver förmedla närvaro av en person/personlighet, för att kännas spännande. Allra helst av en person som hela tiden vill förbättras.

7. Ett annat bra skrivknep är att när texten är skriven och bearbetad från början till slut, till den grad att man börjar känna sig ganska nöjd med innehållet – då finns det två saker man kan göra. Du kan nästan alltid stryka en av de två första meningarna. När vi har kommit på vad vi vill säga, så säger vi det ofta två gånger i rad (ibland upp till tre eller fyra gånger – kolla så får du se). Du kan också väldigt ofta ta den allra sista meningen och lyfta upp den till rubrik. När du har kommit till nedersta raden har du äntligen blivit så konkret att du vet vad du ville säga från början.

Och så kan du förstås alltid ta hjälp av en vän. =)

Kommentera

