Att byta mellan hjärnhalvorna

Haha, det fanns en grej jag aldrig fattade när jag såg detta test första gången. Frågan i testet är: ser du en dansare som snurrar medsols eller motsols? Jag tyckte det var självklart – men tack vare Andreas Leijons krönika i Cap & Design (den tryckta versionen) ser jag nu en dimension till. Först: här är bilden.

0568782000

Bilden från The Daily Telegraph hittar du på www.korta.nu/braintest, där du också kan läsa lite mer om vad hjärnhalvorna står för. I Cap&Design-krönikan läste jag att Andreas, liksom jag, tyckte att flickan på bilden snurrar medsols, vilket tyder på att höger hjärnhalva är dominant i tolkningen av bilden. (Det är dock vanligare att man tycker att hon snurrar motsols, enligt Daily Telegraph.) Jag lärde mig också att man kan ändra på det.

Om hon snurrar medsols (följer klockan) så är det höger hjärnhalva, centrum för känsla, helhet, tolkning av mening, fantasi med mera, som dominerar tolkningen.

Om hon snurrar motsols (motsatt mot klockan) så är det vänster hjärnhalva, centrum för logik, detaljer, fakta, matematik med mera, som dominerar tolkningen.

Men det roliga är att det går att byta. Genom att själv ändra fokus eller sätt att tänka, så kan du plötsligt se henne snurra åt andra hållet. Du kan styra din egen hjärna. Du kan växla mellan hjärnhalvorna, med flit, när du övar. Kan vara bra att ha med sig i tankesättet när man stöter på ett problem, till exempel.

Hur ska du då göra för att styra? För mig, som skulle växla över från höger till vänster, försökte jag först att angripa bilden logiskt. Hur fungerar den? 1) jag ser bildklipp. 2) jag ser bildklipp igen, hur tänker jag då? 3) nu ser bildklippet ut så … fokusera på detalj. Nä … hon snurrade fortfarande åt höger. Men så märkte jag att när jag räknade, bara började räkna i huvudet och fokusera på siffrorna ”1, 2, 3, 4, 5 …” osv, så hade hon bytt håll.

Då började jag skratta, glad över att jag kunde byta med vilje, och undra över vad man kan använda den här kunskapen till. Genast började hon förstås snurra åt andra hållet. Jag fick vara sträng och strukturerad mot mig själv igen, för att hon skulle börja snurra motsols. Nu kan jag styra henne med vilje, ett halvt varv hit och dit, när jag vill.

Men jag brukar i och för sig alltid få ”precis i mitten” i testresultat, mitt emellan manligt/kvinnligt, mitt på strecket i PULS, INFJ i Myers-Briggs (men nära mitten på I->E och F->T och på J->P), mitt i triangeln på Hersey’s motivatortest. (Nu när jag räknar upp tester snurrar hon förresten motsols, fast precis när jag började reflektera över varför, så bytte hon håll igen). Nu är jag nyfiken. Någon mer som vågar dela med sig om vad ni ser eller hur era hjärnor funkar?

9 responses to “Att byta mellan hjärnhalvorna

  1. Kanske inte borde dela med mig av hur min hjärna funkar och avslöja avgrunder… men oj vad snurrig jag blev. Och hon bytte faktiskt håll! Fast jag tydligt och klart såg henne snurra med högerbenet i luften så hade hon i ett obevakat ögonblick bytt till vänster… trots att jag inte bytte hjärvhalva… eller?

  2. Aha, just det, hon byter ben också. Det har jag inte sett förrän nu, såg bara att hon bytte håll. Och jo, du byter vilken hjärnhalva du tolkar bilden med. Du kan alltså tänka med båda. =)

  3. Haha – den här har jag lekt med förut. Jag är TRÖG. Jag kan få henne att snurra åt båda hållen – men det tar en EVIGHET att få henne att vända, oavsett åt vilket håll. Ikväll är jag högerhjärnad – antagligen för att jag sitter och tänker på ett eget blogginlägg i bakhuvudet, och kan inte få henne att vända. Inte ens genom att räkna huvudräkning, som borde vara vänsterhjärnat om något… Inte idag. Andra dagar har jag varit vänsterhjärnad och fått jobba för att få henne att vända åt ANDRA hållet. Men det är enklare – jag skapar något, sen snurrar hon medsols igen! Men det där att kunna få henne att vända på en femöring sådär – nej, det fixar inte jag!

  4. Pingback: Är du höger- eller vänsterhjärnad? « Himmel & Ord

  5. Det här är så roligt – jag kom in hit (nån hade surfat till mig härifrån igår) och tjejen snurrar motsols. Jag kan inte vända henne – men jag drog fram min artjournalbok och funderade några sekunder på hur jag ska göra min nästa sida – och då snurrade hon medsols. Jag lägger undan boken medan jag funderar på varför det blir så – och då snurrar hon givetvis motsols igen! *s*

    Fast det stör mig att jag inte kan styra över det, som många kan… 🙂

  6. Och jag märker själv att jag nu, drygt ett halvår efteråt, har svårt att hitta motsolshållet med flit. Ajaj, det är inte lätt att styra sin hjärna. Någon som har prövat Mindball, förresten? https://trotsigfrizon.wordpress.com/2009/04/27/mindball-det-finns/
    Och kan ni styra det?

  7. Fy vad läskigt ! hon byter håll om man kollar lite längre !

  8. Hon byter håll när jag flyttar blicken en bit ovanför eller nedanför! /A-M

  9. för mig byter hon håll när jag drar upp och ner sidan först medsols, sen går jag upp igen på sida då motsols ?

Kommentera

