1000 träffar

Haha, ett litet minijubileum. =)

Det här är inget jämfört med min kompis Jenny, som nyss firade 25 000 träffar och har ökat cirka tusentalet under veckan, värd alla läsvärt-priser i världen (och ändå alltid hinner se andra och dela med sig). Men vad gör det att det är ett litet steg, det är ett roligt litet steg och det är mitt.

Jag har den här bloggen som en egen inspirationszon, och var och en som kikar förbi här blir en del av den zonen. Precis som i verkligheten, förstås. Vi behöver fria zoner, lärandezoner – där det är tillåtet att göra rätt och göra fel, att dela och att utvecklas, att testa och se vad det blir. Det här är den digitala, webb-burna delen av min zon. Kan jag inspirera mig själv – och faktiskt också helst någon annan, på något sätt, så gör jag det jag helst vill. Sådan är jag.

För att fira 1000 träffar vill jag länka till några andra 1000-saker som jag hittat och gillar.

1000 öar – bilder, ibland känns det här som ett tilltalande sätt att bo. En skriv-ö, kanske? En egen plats, jag börjar verkligen drömma mig bort bara av att kolla på några foton här. Kanske är det extra typiskt att längta efter när man är en småbarnsförälder med öron som känns som att de kommer att pratas sönder under vilken vaken timme som helst. Fast jag har nog alltid varit sådan. Ibland vill jag ha en plats att bara vara för mig själv.

1000 lojala fans – jag vet inte om Kevin Kelly har rätt, men han säger att vem som helst kan leva på vad som helst om han eller hon bara lyckas värva 1000 lojala fans, av den kategorin att de följer och vill ta till sig det du skapar, även om det innebär att åka 50 mil för att höra din konsert etc.  Det ligger något viktigt i det där med lojal – för att få lojala efterföljare ska du vara äkta och ärlig, möta din publik och vara den som skapar något för dem. En intressant artikel och fundering.

Sadako och de tusen papperstranorna – storytelling som berör. Ett frö med sanning som sprids över världen därför att det är en historia som var och en som varit barn kommer att kunna identifiera sig med. Vilja, envishet, beslutsamhet, vänskap, liv, död. En viktig tanke om fred i världen. Får tårar i ögonen bara jag tänker på den. Det är något med siffran tusen som säger ”ett hinder, en beslutsamhet, ett mål”. Och det är något i känslan av att en människa vill något, bestämmer sig för att genomföra det, och sedan lägger sin själ i att göra det, som är så oerhört tilltalande. Som får mig att känna att allting är möjligt.

Det är bara det att jag själv arbetar för 1000 mål (ungefär). Det är nog dags för ett manifest och en riktning, snart. =)

4 responses to “1000 träffar

  1. Pingback: En ny komplimang « Himmel & Ord

  2. Grattis! 🙂 skulle jag fixa din webb skulle din besöksmätare gå sönder av för mycket folk! haha 🙂 lycka till med allt!

  3. Till @Jenny: Tack för fina ord, jag kan inte motsvara dem alla, men tack ändå. Och ja, jag tror också på närvaro & människointresse, det ser jag hos dig.

    Till @Jennys läsare: jag vet att en hel del av mina sidträffar kommit för att någon som läst Himmel & Ord blivit nyfiken på vad jag kan förmedla. Hoppas jag kan bistå med någon liten lust eller tanke någonstans – jag kommer nog inte att försöka kränga sand i Sahara i den här bloggen, men däremot på min företagssajt så småningom kanske (den kommer att handla om ord och marknadsföring, på många sätt riktat till ord- och marknadsföringsmänniskor, så liknelsen är inte alls tokig). Här vill jag bara att ni ska känna er precis så hemma ni vill – och ni som läser detta men inte läst Jennys blogg, kolla http://www.himmelochord.wordpress.com för tankar om livet.

    @Jimpa Haha, ser fram emot det, det kan bli någon annan gång. =)

  4. Gah – ibland blir man tokig på dig… Tror du jag sitter och ljuger männniska? För mig är du precis så fantastisk och lite till, för jag hittar inte heller alla rätta ord när jag ska beskriva hur bra du är. Det GÅR liksom inte. Tur att jag inte är proffs som du… ;o)

Kommentera

