Stop recycling. Start repairing.

Jag har kommit på att jag gillar manifest. Sprang på ett till häromdagen. Det här kommer från Platform 21 i Nederländerna och handlar om att reparera saker.

Ibland tycker jag om att reparera saker – på det där sättet, när det nästan kan råka bli en ny sak medan man lagar den gamla. Möbler, leksaker, skrotliknande grejor som gamla väckarklockor. Under barnens småbarnsår har en och annan sak gått sönder, och många av dem har jag sparat i ett par plastpåsar i källaren. Ibland när frågan ”Vad ska vi göööra?” dyker upp så tar vi fram något ur påsen och säger ”Jaa, vi lagar gamla grejor.” Och så vips har vi fått en ny olekt leksak.

Fast nu är det så sällan jag har tålamod. Vi har konstaterat att farmor är bäst på att limma. Hon fixar upp gamla möbler och pysslar som attan. För mig har det varit mycket skrivbordsarbete, mindre konkret hej-och-hå-ta-i. Får mer lust att göra saker på riktigt när solen skiner och våren närmar sig. Kanske blir det mer nu framöver.

Vad sägs om det här sättet att reparera?

cache_188884606

Eller så här …

dispatchwork

Dispatchwork av Lego, skapade av Jan Vormann. När jag frågade om jag fick publicera bilden bjöds jag dessutom glatt in för att hälsa på i deras konstprojektkollektiv. Det ser hur roligt ut som helst.

Just nu slår de ett slag för miljö och kreativitet genom att jobba utifrån The Repair Manifesto. Vi är nog många som kan behöva lite mer av det i våra liv. Läs och le.

repair_manifesto

Kommentera

