Earth hour hos oss

Om någon timme är det Earth hour, och människor världen över gör en manifestation för miljön genom att hålla ljuset släckt. Det ska jag göra också, jag gillar stearinljus, tycker att tanken är god och att vi behöver lite mörkermys.

Sambon är delvis av annan åsikt. Han är den som släcker lampor alla dagar, knappt man har gått ut ur ett rum så är det mörkt. Jag vill ha några lampor tända när jag är hemma. Känner mig mer vaken då. Mer hemma. Sambon tycker det är onödigt att släcka lampor en timme som en demonstration, ”det gör ändå ingen skillnad”. Vi får väl se …

Men mörkermys och släckta lampor blir det.
p1070056

Och kanske får det mig att tänka på att släcka lampor efter mig lite oftare – jag är ju den som brukar argumentera att ”äh, det gör ju ändå ingen skillnad”, när jag får kommentaren om onödigheten i att ha en lampa tänd. Jag kan i alla fall ärligt säga att jag har börjat tänka mer på att anpassa mitt liv efter miljön, även om jag ännu inte har gjort så drastiska förändringar.

Mindre bilkörande ska det bli. Smartare konsumtion är på väg. Miljödiskussioner med barnen är det ofta. Jag tror verkligen att varje människa kan göra en väsentlig skillnad.

3 responses to “Earth hour hos oss

  1. Underbar bild, och jag är glad att ni hade en mysig jordtimme! Själv sov jag bort det mesta av min, och vet inte ens om sambon hade tänt eller släckt i huset. I wasn’t really there… *s*

    Vi pratade om er tidigare idag, jag berättade om korvanoff-uttrycket, och A – som vanligtvis är en stor minneskonstnär – kom inte ihåg att ni har en dotter… Ähum. Vi kanske skulle ta och ses lite oftare? Kom och fika – när som helst!

  2. Förresten: Tack för Gibran-citatet! Jag blev väldigt förtjust i det – ja, det märks nog förresten när du kikar in i bloggen nästa gång! 🙂

    Och så ÄLSKAR jag bilden på tornet här brevid. Helt underbar – vilka färger! Vilken himmel! Vilket ögonblick fångat i bild…!

  3. Haha, ja, vill definitivt ses inom kort. Det har jag sagt länge nu. Det ska bli kul när det blir. Tack för kommentar om bilderna också, de är inte ett endaste dugg processade, även om jag skulle vilja kunna hantera sånt. Men min kamera gillar himlar. Tyvärr gillar den inte alls inomhusklimat.

Kommentera

