Längtar

Två dagar kvar till en större jobbdeadline (eller två deadlines, egentligen). Sedan blir det påskledighet. Kommer att ta drygt en vecka, jag har gjort mig förtjänt av det genom lång och trogen tjänst just nu.

Jag håller på med projekt som jag gillar – och det är ju alldeles underbart, det är inte alla förunnat att få jobba med saker som de finner både roliga och meningsfulla. Det är så KUL att lista ut bästa sättet att säga något. Det är liksom att lösa problem, se olika vägar och möjligheter och många steg framåt – ibland som när jag var liten och spelade schack mot min pappa. Jag vill vinna, lyckas, nå resultat. =)

Samtidigt är det krävande. Något nytt ska ut ur huvudet, hela tiden. Något som är bra. Oftast ska det fram under begränsad tid – vilket är till hjälp, eftersom det alltid, alltid, alltid kommer att kännas som att det går att göra saker bättre när det inte finns facit. Det jag gillar med mitt jobb är att det alltid går att göra saker så bra som möjligt – sedan går det alltid att lära sig ännu mer och göra ännu bättre. Det finns så mycket vilja i att jobba med texter och marknadsföring och människor och möjligheter.

Jag använder den viljan just nu, för att ta mig två riktigt bra dagar till framåt – sedan ska jag varva ner och ta några dagar utan jobb. Längtar efter resultat – och sedan … Sedan tid till mig själv och min familj. Jag tänker mig att det ska bli ungefär som formgivaren Valaine Hepner på Blue Owl Designs inspirerar till. 

valaine_baby-lg

Först ska jag vila. –> Skönt!

valaine_blues92807-1

Sedan ska jag bara göra avslappnande saker med familjen. =) Det där är jag, lille S och lilla E. Pappa O är nog på jobbet (han är påsklovsledig med barnen just nu, medan jag jobbar dygnet runt). Visst har vi det tyst och skönt?

Alltså, allvarligt talat – har du någon gång sett en bild som är alldeles tyst? På de här bilderna talar en behaglig tystnad, som jag ser dem. Fantasirika illustrationer fyllda av personligt utrymme att bara vara, att känna och tänka. Eller så är det bara att jag längtar efter just det. Hur som helst, bilderna gör mig glad.

På Blue Owl Designs About Me-sida (kolla på den, visst är den vacker?) finns ett citat och en text om hur hon arbetar. Först och främst är jag mamma, skriver hon. Alltså, visst är det sant – barnen är viktiga, underbara, fantastiska, och barn inspirerar, barn får en att leva i nuet (ibland obarmärtigt så). Ändå är jag inte sådan – känner inte lugnet rotat i kroppen till fullo på det sätt jag upplever att hon gör det via de bilder jag ser – men jag skulle vilja vara sådan. Jag är alldeles för rastlös, prestationsinriktad och strävande (exakt mot vad kan jag kanske inte säga, egentligen). Jag älskar att ha ett vill – eller andras vill – att arbeta för. Jag älskar att göra, inte att vara. Men exakt nu är läget för mig att längta efter att bara vara, så jag ska ta tillvara den känslan. Sedan kommer jag igen och gör saker igen, och då ska ni få se på #}*^ZX|¤$! … =)

Follow your dream,
no matter what anyone else says.
When you and your soul
are headed in the same direction,
the most incredible things happen.
~ Soul Catcher


Citat och bilder publicerade med tillstånd ©Valaine Hepner, Blue Owl Designs. Kolla förresten in grejorna hon har gjort, exempelvis handgjorda böcker … Aaah, de passar i det liv jag tror att jag drömmer om, men aldrig har ro att leva. =)

7 responses to “Längtar

  1. Dear Valaine, thank you for letting me publish your work. I will translate this for you in full, within a few days. My head is not clear enough to give me the English words I’d like to write, right now.

    Best wishes,
    Linda

  2. Underbara bilder – och en mysig blogg. Jag ser fram emot att hon flyttar över den till blogger som hon skrev om, så hon kan få flytta in i min RSS-feed. Hittade ingen sån där nu.

    Men du – vad jag känner igen mig i det du skriver om att vara för rastlös och ständigt påväg någonstans, för att kunna riktigt bara vara i nuet. Jag satt för nån vecka sen och betraktade en kvinna på bussen – hon satt och läste i en bok, och jag kunde inte minnas när jag bara läste en bok och tänkte på ingenting, när jag inte läste FÖR ATT omsätta läsningen i något slags resultat… Det är en sorg. Jag undrar om jag någonsin kommer att lära mig det där varandet. För samtidigt vill jag inget annat – befinna mig på en plats där jag vill stanna upp, och stanna kvar. Men jag är inte där än, så jag strävar vidare.

    Jag tänker på dig och dina deadlines. Tycker att teckningen av dig och barnen (!) är en bra målbild. En sån bild vill jag också ha för påsken – och livet därefter…

  3. @J. Funderar en del – vill jag egentligen vara i nuet – och om inte, varför inte? Jag gillar att vilja vara på väg mot resultat. Men det är ändå inte resultaten i sig som är det viktigaste, det är ändå bara liksom lusten att försöka åstadkomma, som jag gillar. Blir man någonsin klok på sig själv? Hur som helst, deadlines passerade, hyfsat fixade. Ledigt nu. Njuter bitvis, och känner bitvis den där rastlösheten.

  4. @Valaine: Promised to try and make a translation … When I wrote this blog post, I hade two days left before a major deadline at work. I was longing for some days off. For some time for myself and my family. I was imagining this time to be just as seen on your pictures, inspired by them.

    Picture one:
    First, I will rest. Comfortably.

    Picture two:
    Then, I will only do relaxing stuff with my family. In that picture, I see myself, my son S and my daughter E. Their dad O is probably at work (as he was at home for Easter holidays with the kids when I was working such a lot both days and nights). It sure does look nice and quiet, right?


    Seriously, have you ever seen a picture so without noise? In these pictures, there is an air of comfortable silence, the way I interpret them. Illustrations of fantasy, carrying a void of personal space, for a person just do be, to think, to feel. Or, maybe, that’s just what I long for, right now. Anyway, these pictures make me happy.

    At the Blue Owl About Me page (check it out, it’s beautiful), there is a text about how the artist works. ”I’m first and foremost the mother of two …”, she writes. And yes, of course, that is true, children are important, wonderful, fabulous, and they inspire, they make you live in the now (sometimes mercilessly). And still, I’m not really like that, I can not feel that sense of calm fill my body the way I believe she does by the pictures I see – though I would like to be able to. I am way too restless, oriented towards making results (don’t really know what kind of results though, but still). I love being on my way towards a destination, not necessarily my own destination, just working my way forward somewhere. I love doing, not being. But at this very moment, time has come for me to long for just being. I’m gonna stick to this feeling. Later, I might come back and do stuff, you’ll just wait and you’ll see #}*^ZX|¤$! … =).


    Quote and pictures published by permission from ©Valaine Hepner, Blue Owl Designs.
    Check out the things she has made, for example the handmade books. Oh, these sure do fit in that life of which I dream, but which I never really seem come to peace with.

  5. Linda,
    Thank you for this! Your post is very lovely! I’m sure you will find what you are looking for 🙂 the dreams in your life will come true, even if it is only one at a time. I, myself have to make a real effort to recognize what is important and slow down long enough to really enjoy those special moments. Thank you for your kind words and support! I’m also cheering you on in finding your dream life 🙂
    Blessings to you and your family,
    Valaine

  6. Hey Linda,

    I moved to a new site called Beneath The Clouds. It is still all brand new but I wanted to share it with you!

    Blessings to you and your family,
    Valaine 🙂

Kommentera

