I hate allergier so much right now

Allergier, allergier. Idag ett nytt besked om ännu fler allergier. Jag önskar att jag kunde ta det så här optimistiskt …

437103661_5f98b5227a

Bild av brookenovak, cc från Flickr.

Jag gillar bilden. Den är skönt ironisk, jag ler åt det smarta utförandet. Samtidigt är jag bara så trött.

Sonen S och jag var hos läkare idag. Han har haft pollenallergi sedan han var tre år gammal. Två vårar så illa att hans ögon fått sårskorpor runt ögonfransarna efter alla tårar och all kliande svullnad, trots full dos av medicin och ögondroppar. När björken börjar blomma får han sova i källaren, det lindrar något. Dessutom är han överkänslig mot alla fyra sädesslagen, mot proteinet i vete, havre, råg och korn – samt mjölk. Det låter kanske inte så illa – man kan alltid leva utan vanligt bröd – men det är lite krångligt. Han är så känslig att allt som innehåller minsta lilla veteprotein, i form av stärkelse eller glukos-fruktossirap eller vanlig matlagningssoja, ger honom magont i ungefär tre dagar. Eller för den delen också havre- eller kornprotein. Cornflakes är gjorda av majs – javisst, men det ingår malt. Malt kan komma från korn. Det finns inga krav på tillverkare att skriva ut var det kommer ifrån. Är det från ett sädesslag, så är det kört. Glukos-fruktossirap finns i nästan allt godis, i glass, ibland i köttprodukter som skinka eller kyckling, i yoghurtar och i många både vanliga och ersättningsprodukter som man ska klara när man är allergiker – även här behöver tillverkaren inte skriva ut vad denna stärkelsesirap är gjord av, eftersom allergin är så ovanlig.

Det finns ett bröd att köpa, och som funkar när vi har en egen brödrost åt honom. Det finns ett ersättningsmjöl, av majs och ris och potatis, som är jättebra. Det finns en sorts matlagningssoja som fungerar, och en soygurt, från Carlshamn, underbart bra produkter. Vi har under åren letat och provat oss fram för att hitta till och med frukostar som fungerar (ett tag levde han på stekt bacon, riven morot med lingonsylt och apelsinjuice till frukost). När vi bakar själva får han alltid ont i magen – kanske måste vi ha en egen ugn för honom? Men hur som helst, det har börjat kännas hyfsat bra, och sedan har vi nu fått en ny period med magont som vi inte vet var det kommer ifrån.

Alltså, läkarbesök och nya allergitester. Inte alls de resultat vi hade väntat oss. Tillkommit har allergi mot timotej/gräs, mot katt, mot hasselnötter och jordnötter. Timotejreaktionen var en stark 4 på skalan, högsta nivån. F-n. Det förlänger pollensäsongen för lillkillen så att det gör ont i min mage att tänka på. Jag vet precis hur han brukar bita ihop när snön börjar smälta från träden och fåglarna kvittrar.

– Nu kommer våren. Jag hatar våren, men det gör inget, för det går snart över.

Han blinkar och hostar, gnuggar sig i ögonen men försöker låta bli. Han älskar sommaren, han uthärdar våren med envishet för att nå dit. Ska nu försommar och högsommar bli lika jobbig som björkvåren? Björkallergin, som är så jobbig, är en reaktion på nivå 3.

Han var lite ledsen för det där med katter – han älskar katter – men vi har ju vetat om att vi har allergi i huset så vi hade ju ändå inte tänkt skaffa någon. Klappa en katt utomhus går ju fortfarande bra (men även här är det nivå 3, suck). Det tröstade honom något.

– Det är tur att jag kan klappa dem lite, för katterna brukar ju gilla mig också, suckade han.

Det jag tycker är jobbigast är ändå matallergin – att vi inte vet exakt vad det är mer han reagerar på, och vad i allsin dar han egentligen kan äta. Reaktion på jordnöt kan vara relaterat till reaktion på ärt- och baljväxter, det kan ta bort en hel del av våra ersättningsprodukter. Bland relaterade allergier, som inte testas i vanligt sticktest finns guar, och i det bröd, de glass- och de kaksorter som fanns kvar som han kunde äta, ingår guarkärnmjöl. Reaktion på hasselnöt (som var stark), kan också tyda på reaktion mot mandel, och det tycker jag mig ha märkt sedan innan. Då försvinner också allt konditorifika (tidigare har det kunnat gå med ren mandelkaka eller chokladbiskvi, till hans stora lycka). Okej, visst, det är ganska onyttigt, men ändå … En sjuåring som inte får äta någon sorts godsaker ute, utom hembakade maränger, vilket han ogillar, det är ju lite trist.

Att laga all mat hemma från början, riktig husmanskost, fast helt utan mjölk, smör och alla sädesslag, är egentligen inget problem, men det tar tid. Det kräver kreativitet och kunskap, för att inte fastna i samma rätter varje dag. Det är inte jättekul och jag skulle önska mig lite fler genvägar. Dessutom önskar jag mig trygghet – att veta att det vi lagar åt honom faktiskt är bra för honom, och inte bidrar till ytterligare allergireaktioner.

Jag ska försöka tycka matlagning är roligt. Se det här som ytterligare ett projekt, att lära sig av. Jag var nog mer ledsen än sonen av beskedet om ytterligare allergier idag, men det är klart att vi fixar även det här, det finns mycket som kunde ha varit värre. Jag bara … ååååh. Suck. Stön. Grmpfh. [Insätt valfritt svärande muttrande].

5 responses to “I hate allergier so much right now

  1. Åhh – vilken soppa… Tror jag det att det känns tufft att ha en sådan snårskog av allergier att navigera kring. Vi har inget sånt och jag tycker ändå att det är tufft att pussla ihop kostcirkel och kräsna barnmagar. Min ena lillebror har jobbig pollenallergi, så jag har hört från mamma ungefär det du berättar – om att hata våren och bara vänta på att den ska gå över.

    Arma lilla killen – jag lider verkligen med honom, och berörs av hans tapperhet. Visst har barn en fantastisk förmåga någonstans, att se krasst på det som är jobbigt. Det är så mycket vi vuxna borde lära av dem!

    Kram till er tappra människor!

  2. Tack för kommentar, ville verkligen ha lite sympati kring detta just nu, så det värmde. =) Jepp, soppa it is. Kram, L

  3. Hej!

    Jag halkade in på din blogg när jag googlade efter recept. Ser att det här inlägget är flera år gammalt, men jag kommenterar ändå, eftersom jag vet PRECIS hur det känns när det kommer fram nya allergier! Vår fyraåring är allergisk (utöver pollen, katt, hästar och damm) mot mjölkprotein, ägg, kyckling, fisk och skaldjur, morot, alla sorters nötter, sesamfrön, baljväxter, tillsatsämnen (framför allt färgämnen och smakförstärkare), tomat, paprika, persilja, basilika, och det senaste är att han också har celiaki. Vi lever typ på köttfärs, ris och potatis!

    Åh vad jag önskar att man bara kunde svänga in på McDonalds när man är på stan, eller fuska med snabbmat en stressig vardagskväll… det värsta är ju när något nytt symtom dyker upp, och man inte har en aning om vilken ingrediens det är han inte tål. Man känner sig så maktlös bara! Men min son är också tapper, han håller humöret uppe.

    Kämpa vidare, hoppas att någon av er sons allergier vuxit bort under åren!
    🙂

    • Hej och tack för ditt inlägg! Det känns bra att få sympati och dela samma känsla av frustration. Och du har helt rätt, det har faktiskt blivit en hel del bättre under åren som gått. Hasselnöt och mandel var nog bara en tillfälligt stark reaktion på grund av ett i övrigt påfrestat allergisystem just då, för det försvann nästan genast. Och så har vi gått och tagit hypnosensibiliserings-sprutor mot pollen, gräs och katt, på sjukhuset. Var 3:e vecka i tre hela år. De fungerade!! Här står det lite mer, och det verkar vara vedertagen praktik på barn- och allergimottagningar (även om det är jobbigt att genomgå sprutorna): http://sv.wikipedia.org/wiki/Specifik_immunterapi, och jag hade inte hört talas om det, så jag var skeptisk först.

      Hoppas att det kan hjälpa er. Våra vårar ser helt annorlunda ut nu. (Det här är första våren efter att de tre årens behandling är över, men hittills verkar det okej.) Blir man åtminstone av med de luftburna allergierna så mår man ju lite bättre och kan klara de andra matproblemen lite lite bättre.

      Förstår precis det du säger om att ”tänk om något bara kunde lagas/handlas lite snabbt någon gång” och hoppas att antalet saker din kille reagerar på ska minska också. Jag tänker att kyckling- och ägg-reaktioner ibland kan vara en reaktion på fisk, om man är känslig för fisk, eftersom de flesta höns får fiskmjöl. Om han tål kött i övrigt, så kunde det kanske vara möjligt att klara kyckling från lokal gård där man vet vilket foder den har fått. Men jag gissar att ni har testat allt, jag vet hur man går och fundearar igenom och testar allting. Och så tänker jag att baljväxter måste vara jobbigt att vara allergisk emot, för då måste man väl utesluta soja och sojamjölk också, utöver allt det andra. Stackare. All sympati från mig. Lycka till och kram!!

  4. Förstår dilemmat, har själv kämpat med allergier, men vill bara upplysa om att det finns hjälp att få! Sök upp ngn Kinesiolog o be dem om hjälp med balansering och omprogrammering av kroppens
    Energibanor. Bygg upp tarmen med probiotika osv-men under ledning av duktig terapeut. LYCKA TILL
    Lotta

Kommentera

