Älska, älska barnböcker

Just nu, inspirerad av helgens kurs, många goda samtal, samt historieberättande i skrift kring stort och smått, känner jag så starkt för böcker som När vi var ensamma i världen och  Sandvargen. Läste Morris på stora ängen för dottern igår, hon sa åååh, och oooh, och aaah, på sätt som hon oftast inte gör för mjuka böcker, hon gillar annars gnissel och konflikt som Vem är arg

I helgen har jag lärt mig:
1) Att se det stora i den lilla historien som kommer nära.
2) Att jag älskar historier som gör att mina ögon tåras.
3) Att kaosgillarmänniskan i mig också har nytta av att använda struktur, och att strukturmänniskan i mig kan få näring i lek med osäkert slut. Mer lek och fler slut – är inte lösningen. För mig är lösningen att välja väg, att lugna ner, att skriva klart.

Jenny har redan hunnit blogga massor. Jag har fått mycket från helgen, både från dagtid och nattliga samtal, så hos mig gror det också. Fast det gror i mörker. Än så länge.

Något säger mig att det blir mer om barnböcker på den här bloggen framöver …

Kommentera

