Mindball – det finns!

Nu ska jag avslöja min dumhet: Jag har sett det här på barnprograms-tv och trott att det var ett helt påhittat spel.

p4220063b

Två personer sitter på varsin sida om ett bord med ett band om pannan. Banden kopplas via en sladd till en apparat, sedan tittar personerna på en boll och försöker slappna av. Den som klarar att slappna av mest vinner, för då förflyttas bollen till motståndarsidans ”mål”.

När jag såg det på tv bara skrattade jag. Som om det skulle kunna funka … När jag var på Tom Tits i Södertälje blev jag snopen – jag som ändå är så nyfiken på hjärnan – hade inte fattat att det faktiskt kunde vara möjligt. Mindball har funnits sedan 2005

På bilden syns mina barn, som testade spelet förra veckan. Skärmen visar spelarnas hjärnaktivitet och grejen är alltså att man ska vara lugn och fokuserad. Det konstiga är att sonen, till vänster, vann mark med den stil han har på bilden … Han ser ju inte direkt avslappnad ut.

Jag testade också, men jag var inte så bra på det. Har inte listat ut hur man ska klara av att kombinera avslappning med fokus – det vore nog en bra lärdom. Det var heller inte så lätt att göra det medan en treåring sprang runt och kollade på allt annat runtomkring i experimenthuset, jag kände mitt föräldraansvar att inte lämna henne med blicken för länge. Bollen gled långsamt mot mig, mot målet på min sida. Ju mer jag slappnade av, desto sämre gick det. Nåja, jag ska nog lista ut hur min egen hjärna funkar så småningom. Kul grej, i allla fall.

Hmmm … avslappning + fokus. Avslappning + fokus. Det här är nog precis det tillstånd jag behöver lära mig att försätta mig i. =)

Kommentera

