Här bor historier

Någon vill något, som kanske inte är helt enkelt.
Vem är denna någon och vilka andra finns omkring den personen?
Var är början? Vad händer och påverkar vem, vad leder det till?
Var är upplösningen och var är slutet? (+ ibland: ska slutet berättas, eller bara antydas?
Berätta i verb … när någon GÖR något, saker FÖRÄNDRAS eller BEVARAS eller SKRIKER eller VÄXER och så vidare … Då HÄNDER det grejor …

Ovanstående är en kort summering av min bas för att hitta och skriva historier. Genom barnboksskrivarhelgen jag deltog i för ett par veckor sedan har jag lagt till en fråga till. Vilket är formatet för den här historien? Bilderbok, fristående kapitelbok (anekdoter), roman … Det gav mig fack, som jag har nytta av – det ger mig lättare att se var något kan börja och sluta. Plötsligt kan jag stoppa in mina historier någonstans och veckla ut dem till fullo, i olika varianter. Jag blir nästan galen, för jag vill skriva massor, men allting hinner inte ut. Och i min maniska vurm just nu vill jag göra allting till barnberättelser.

Det bor historier överallt. Här är en av alla dessa platser. Den får mig att se var historierna bor i ett vanligt småbarnsförälderliv. Resten av det här blogginlägget känner jag kommer att bli en hyllning till en fotograf som berättar historier via sina bilder.

Jag har fått tillåtelse att publicera några foton. De här känns som hämtade ur vardagen, men med en twist …

3443932424_bc5bbb2da4

Stark lillasyster som städhjälp. Den här bilden får mig att känna att jag kan.

3199023685_c9cac96f27

Ouch, aj, aj, ooh, hur ska det här gå? Den här bilden får mig att känna att det trots farorna är roligt att våga.

2613191871_9bfb888edd

Stark av frukostflingor? Kolla in lillasysters halvmissnöjda min – sådär känner jag mig också om någon försöker lyfta mig.

Jag tror att det handlar om det … Bilderna och den lekfulla stämningen identifierar känslor hos oss själva.  Leken – äventyret – barnsligheten. Det bor historier i dem alla.

Jason Lee, JWL Photography, har tagit bilder av sina döttrar. Galna, vackra, roliga, kreativa bilder, ibland fotomontage. Som jag ser dem är de ömsom hjärteknipande och ömsom livsfarliga (tänk om mina barn skulle inspireras av dem, så att treåringen skulle klippa sjuåringens hår, eller  båda klättra i duschdraperistången). Men de är lockande, de är fantasi, de är humor och värme och barn i en syskonrelation som jag blir glad av.

Jag går till hans blogg Sisters (scrolla ner, det som syns först är ett blogghuvud, och under dessa bilder kommer de verkliga historierna om flickornas vardag, äventyr och ibland om hur bilderna tas) för att le och känna hur mina tankar lossnar. Det hjälper mig alltid när jag har kört fast. Det här ger mig inspiration.

Några bilder är porträtt, vackra bilder av barn. Jag kan vandra runt mellan dem, länge, länge. Ser fortfarande väldigt starkt ”någon som vill något”. Här bor också känslorna och identifikationen.

2526684506_1b0f0ac070

Att vara ganska liten, men nyfiken.

1318680006_0d11cb5718

Att fascineras av såpbubblor och försöka att inte röra dem eftersom man blir fotograferad.

1165443636_458fb1f6341

Att få låna pappas dyra kamera // Att vara fokus för sin systers fulla uppmärksamhet.

2202700973_7f48539c10

Att samarbeta.

2798236709_a10727ffbc

Att vakna och det är dags för första dagen i skolan.

Alltså, han fångar både ”vill” och skeenden, precis så som jag skulle vilja göra i historier.
Här är några ytterligare favoriter:
Hur  man använder gaffatejp
Hur man får lillasyster att växa
Hur man ser ut om man har väldigt mycket skägg
Hur man trollar bort ben
Little sister strikes back (behöver jag nämna att den här bilden är Elises favorit?).

Sisters-bloggen och Flickr-bilderna är bäst, men jag blir också ganska betagen av att se hans yrkesmässiga blogg. Får nästan lust att gifta mig när jag ser lyckan på en del av de här bilderna. Där människor är vackra på ett personligt sätt, som grooving grandma (längst ned i denna bildserie). Jag vill också kunna fånga magi så där.

Kommentera

