Storytelling

Jag vill skriva sådan copy som i den här filmen. Som väcker tankar och tillsammans med musiken ger känslor av att allt är möjligt. Det handlar om att först få läsaren/tittaren att instämma i problemet, sedan att skapa hopp.

The girl effect – en flicka kan förändra världen.

Kan man bara göra så starka marknadsföringstexter för välgörande ändamål? Eller kan varje litet ändamål vara välgörande på sitt sätt? Det är så jag vill kunna se mina uppdrag. Stora eller små, som steg att förvalta, förändra, förbättra – genom att få någon att upptäcka något och att vilja göra något som är bra.

3 responses to “Storytelling

  1. Jag känner som du, men satt och var förbannad på att flashproduktionen stjäl uppmärksamhet från budskapet. Det är apsvårt att hitta exakt rätt lästempo, och flera gånger under tittningen tappade jag bort mig, och tvingades hitta in på nytt bland de förbiflimrande, men ack så viktiga orden. Synd på rara ärtor.

    Men det ligger nog något i att man kan ta ut svängarna mer för behjärtansvärda syften. ”Kom och köp konserverad gröt” lämnar inte riktigt samma utrymmen.

    Tror jag – det är du som är proffs, jag är bara brödskrivare i största allmänhet. You tell me. Får man utmana Trotsiga Copyn? Visa hur man kränger gröt med starka budskap! 🙂

    (Annars ÄR välgörenhet tacksamma frågor att kommunicera – frågan i sig når fram och har tyngd. För ganska precis ett år sen satt jag på ett frukostseminarium och såg en film OM en kampanj som Läkare utan gränser gjort – och GRÄT.)

  2. Håller med om att visningstempot på texten är lite för snabbt. Samtidigt tycker jag att det växlar snyggt tillsammans med musiken.

    Men ja, utmaningen – den är bra och den behövs. Det är svårt att göra så bra saker att människor blir lyckliga, gråter OCH köper. 🙂

    Gröt är lite speciellt. Jag minns inte exakt hur det var, men jag vet att det gjordes en kampanj på 70-tal, för Axa eller någon liknande, där temat var Ät mer gröt. Den lär ha ökat försäljningen något alldeles makalöst, genom att bara spinna på ett grepp – eftersom svenska bönder och öppna landskap var något som många månade om; den var bara texten ÄT MER GRÖT med den svenska flaggan som bakgrund, vilket slog an en ton i den dåvarande svenska folksjälen.

    Jag skulle inte vilja göra den kampanjen idag, tror inte jag vill sälja saker med hjälp av svenska flaggan. Skulle gärna vilja kommunicera lika starkt, dock. Vi får väl se vad man kan lyckas komma på i framtiden … =)

    Tror att jag också såg den kampanjen du talar om. En kort webbfilm på lokala dagstidningens webbsida fick mig att storböla och bestämma mig för att engagera mig (vilket jag nu ändå inte har gjort, men den var fantastisk). Kommer du ihåg vad den hette/kan hitta den?

  3. Pingback: Tänkvärt hela året | Trotsig Frizon

Kommentera

