100 historier

Nu har jag satt ett mål. Det kom till mig förra fredagen och har mognat hos mig ett tag, det är både ett privat och ett yrkesmässigt mål. Det ligger i linje med Trotsig som företag, det stämmer för mig personligen och det stämmer för Trotsig Frizon.

CCF20090526_00002

100 historier. Jag ska skriva 100 historier – det får ta den tid det tar – och historierna ska vara gjorda för att på något sätt publiceras. De ska ut och nå en publik. Att kommersialisera är ett laddat ord, vad jag menar är att jag inte skriver dem främst för att sälja, men jag skriver i syfte att historierna ska ge något slags värde. Någon ska kunna ha så starkt intresse för dem, få så mycket nöje eller lärdomar från dem, att han eller hon kan tänka sig att betala för det. På det sättet kan de därför bidra till min försörjning.

Inspirationen kommer från ett föredrag av en innovationsrådgivare jag lyssnade på (javisst, från ALMI, förstås). Av 100 idéer som kommersialiseras – som alltså når en marknad – blir en eller två idéer riktigt stora. Allt slår inte igenom i stor skala. Det finns massor av hårt arbete, massor av små, bra idéer, som endast når någon eller några få personer. Men ingen idé når ut, om den inte söker en marknad.

Bokidéer är som andra idéer, så resonerar jag. De ska ut och nå läsare, inte bara hamna i skrivbordslådan. För att få ihop ett hundra innovationer skrotas säkert många idéer på vägen – så är det med synopsis/manus/historieidéer också. Skillnaden är att nu sätter jag upp målet att de ska försöka bli bra nog att ta sig ut. Stora eller små – göras färdigt om det går, och släppas ut till någon som har lust eller behov av dem. Jag gissar att 100 historier tar 3-5 år. Det kan ta tio om det vill (en av dem är till exempel till en ungdomsroman, det tar lite längre tid). Det får ta den tid det tar, det får bli det det blir, men det är på gång. Jag har fem som jag räknar hittills – det är publicerade historier i serietidningen Bamse.

Under senvåren har jag vilat upp mig lite. Jag har verkligen skrivlust igen (har den någonsin varit borta? Nej, kanske inte helt borta, men källan jag har öst ur har varit svår att komma åt, kanske kan man kalla det för skrivtorka. Det lilla jag har haft i källan har jag använt, till det nödvändigaste, det som måste fram. Nu har jag varit sparsam, låtit källan fyllas på och känner vattnet sippra in. Ser nivån höjas).

Här kommer alltså att skapas 100 historier, tänkta att nå en publik.

De kommer inte att skapas fysiskt här på bloggen, inför andras ögon. De jag nämner här kommer att vara publicerade, eller åtminstone i lanseringsstadiet. Jag tror att det skulle kännas som en extra press eller energiutpysningskanal, om jag släppte ut delar av historierna här, dessutom vore det att gå händelser i förväg. Innan de har nått ut, har de inte nått ut. Då får de vara mina interna, växande projekt.

Mitt syfte med att berätta om mitt mål är att mål engagerar. Mål skapar mod. Att berätta om sina mål gör dem verkliga, de kan ifrågasättas, kritiseras, uppmuntras och stärkas. När en vågar sätta mål, vågar också andra reagera eller sätta egna mål – därför leder mål till energi och inspiration.

Bloggen Trotsig Frizon kommer även i fortsättningen att handla om vardagsprojekt lite utanför mina jobbuppdrag, i form av text, bild och tankar som jag tycker inspirerar på något sätt. Kanske är det ibland till nöje och inspiration för dig också, om du på något sätt är lite som jag. Jag har bestämt mig för att tro på att dela och ta hjälp av andra. Ser du några beröringspunkter, har tips eller tankar, säg gärna till …

One response to “100 historier

  1. Tack, Camilla, för mejlkommentaren, jag känner mig grymt hedrad och det var KUL att höra av dig!

Kommentera

