Vi ökar ganska snabbt

Breathing earth är en snygg och tänkvärd visualisering. Medan jag tittade på den föddes omkring 1200 personer och drygt 480 personer dog. Världen hade sex miljarder sjuhundrasjuttiotvå miljoner fyrahundratrettiotretusen invånare, drygt. Människor.

http://www.breathingearth.net/

Hamed Masoumi

Foto: jorden från ett flygplan, av Hamed Masoumi, cc-licensierad Flickr.
Kom just på att jag ska nämna att jag hittade webbsidan med hjälp av Mymlans blogg.

One response to “Vi ökar ganska snabbt

  1. Mmmm – jag såg också den häromkvällen, säkert via Mymlan jag med. Det är tänkvärt, som du säger – men samtidigt blir det så abstrakt, jag har svårt att skapa mig en relation till siffrorna, ens när det handlar om 1200 födda och 500 döda…

    Ibland brukar jag istället visualisera jorden som en planet runt en individ. Det funkar bäst om man fokuserar på en person som står stilla och lite avskilt – i tanken zoomar jag ut och ut och ut, tills jag börjar se jorden som ett klot, och försöker samtidigt behöva fokus på den där lilla lilla människan.

    Jag antar att det ”blir fel” – jag tror nog att jorden är ÄNNU väldigare än jag kan föreställa mig, och att vi människor är ännu ynkligare än i min fantasi… Men det blir ett perspektiv som känns viktigt. På en gång distanserande OCH närmande. Svårt att förklara – men det funkar för mig!

Kommentera

