Helt nytt är det inte

Satt och bläddrade i gamla tidningar vid en kontorsrengöring förra veckan. CCF20090602_00000

En bra artikel om ”Kapade varumärken” i Info nummer 7 från 1998. Hur Fristads och Fjällräven blev stora på nytt, genom nya kundgruppers intresse och förmåga att själva ta över och ladda varumärken med nya värden, ses som ett 90-talsfenomen.

I en annan artikel nämns att ”Internet är mer än en ny kanal för marknadsföring”, enligt Tim Frank Andersen, då moderator för mässan Online Information Scandinavia  98. ”Nätet har inneburit nya perspektiv för företagen, där de har blivit tvungna att lyssna, inte bara föra ut egna budskap.”

Tänk att det ska ta så lång tid att få det att sjunka in. Det är ju vad som missioneras mest, just nu.

Ett annat citat från Tim Frank Andersen:
”Dessutom bör man vara medveten om att Internetanvändaren sällan eller aldrig är likgiltig; han eller hon är inte sen att bedöma det som presenteras. Om man uppmanas att klicka på en knapp eller en bild, så förväntar man sig att verkligen få ut något av det.”

Intressant att detta redan noterades på den tid då det fanns företag som annonserade i tidningen (bara det!) för att visa sina webbplatser, och dessa webbplatser såg ut så här (se nedan) …

CCF20090602_00001

CCF20090602_00002

Jag minns också att jag sparade tidningen just av anledningen att det var första gången jag hörde talas om Rolf Jensen, och det underbara citatet ”Framtiden tillhör dem som berättar de bästa historierna”. Rolf Jensen hävdade, och hävdar fortfarande, att vi är på väg in i the dream society, drömsamhället, en kultur där drömmar, berättelser och upplevelser är viktigare än prylar. Viktigt för oss alla, vare sig vi försöker marknadsföra och sälja saker, eller bara leva.

En bra intervju med Rolf Jensen finns här (dock en svår danska-övning för mig som är värmlänning i grunden):

Avslutar med ett annat klassiskt citat av William Gibson, sagt under sent 1990-tal:

”The future is already here, it is just unevenly distributed.”

Still true.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s