Nytta med nätet

En sak jag gillar med internet är att andra människor lägger tid på att hitta på tjänster som ska vara användbara för fler.

”De gör det för att tjäna pengar på det”, kan någon hävda. Ja, än sedan då? Om tjänsten är användbar – skapar ett värde för någon, och beter sig schysst, då tycker jag att det är helt i sin ordning att innovatören/entreprenören tjänar pengar på den. Jag hoppas verkligen att de gör det. Jag önskar att det ska vara lättare att göra det.

En internetentreprenör, vars tjänster jag uppskattat redan innan jag visste att han låg bakom internettjänstutvecklaridén 24hour business camp, är Ted Valentin.

Jag gillar den enkla idén i sushikartan (det var ju för katten jag som inte kunde låta bli att rekommendera en av Nyköpings sushirestauranger på Couchsurfing.com (av alla ställen) för att jag tyckte att den förtjänade att rekommenderas, klart jag tycker det är bra med ett ställe som genererar intresse och låter människor diskutera och ranka alla Sveriges sushirestauranger). Ändå har jag inte engagerat mig mycket nog att bli medlem – jag har bara använt tjänsten av nyfikenhet, och förutsatt att det finns tillräckligt mycket engagemang för att den ska finnas kvar.

Jag har också sökt mig in på Wifikartan, inför några Stockholmsresor, för att se vilka platser som rankas högst av användare när det gäller var man kan sitta i Stockholm och använda fritt trådlöst internet. Verkligen jättebra tjänst, som både är till nytta för de caféer eller andra platser som satsar på att bjuda sina användare på denna service, och för oss som nu förstås lättare hittar dit.

Inför sommaren kan jag också rekommendera en av Teds tjänster som jag upptäckte idag: http://www.badkartan.se/Nyköping/. Den hade badplatser i Nyköpingstrakten utmärkta, som jag inte visste om, trots att vi har bott här i sju år. Många av dem med recensioner och plats för kommentarer.

Varför skriver jag om det här just nu? Jo,  några av Ted Valentins webbplatser är plötsligt nedflyttade i googles rankningssystem. De har tidigare fått träffar på första sidan av sökresultaten, till exempel om man söker på sushi Nyköping eller wifi Stockholm. Nu är de lågrankade, vilket gör att de inte längre hittas för en ovan sökare. Något i Googles sökmotortänk gör att Google tror att att länkande bakom sajterna endast är ett sätt att komma högt upp i sökmotorerna, vilket väl borde kunna motbevisas genom användbarhet och användarranking. Det finns olika sätt att försöka trixa och lura Google – men jag tror verkligen inte att detta är vad som ligger bakom – tvärtom länkar Ted själv till Googles egna riktlinjer och startguide för sökmotoroptimering (pdf) (som jag gör här också) och gör allt han kan för att följa dessa. Som jag tolkar Google, så ska allt vara okej, förutsatt att användarna finner sajten användbar, men Google verkar ha ändrat på någon liten algoritm, som raserar allt för Teds sajter.

Med det här inlägget vill jag bara säga att jag finner de här sajterna användbara och kommer att fortsätta använda dem – och jag ska också ta mig tiden att registrera mig som användare. Jag vill också säga att jag vet att det finns andra tjänster via googleträffar som kan ge mig liknande information – men jag gillar just den här tjänsten tack vare recensionsmöjligheten och den upplevelse av öppenhet som jag får som besökare. Har till exempel försökt ge betyg till företag och tjänster via Eniro, men blivit raderad (kanske för att betyget var medel, inte högt?) och tror därför inte helt på Eniro som forum för detta, för att det känns opersonligt. Jag tror på människor, och på att internet kan växlas upp tack vare många människors individuella engagemang. Jag tror på hela nyttoprincipen och vill tro väl om Google, vill inte tro på rykten om att det handlar om konkurrens gentemot tjänster som ska byggas upp via Google Maps.

Konkurrens är alltid nyttigt och en nytta med nätet är att jag till viss del kan se hur andra har valt, och att jag själv kan välja. Att jag kan uttrycka engagemang och att frågor som många engagerar sig i kan påverkas.

One response to “Nytta med nätet

Kommentera

