Min blogg och mitt företag på 140 tecken

Såg denna utmaning hos Jenny, som visar mig detta fantastiska initiativ av Tomas Seo, väl värt att kolla på.

Han ger en inblick i sin designprocess genom att be den som vill ha en logotype utformad skicka en kort uppdragsbrief till honom via Twitter. Bara utmaningen i sig är bra – hur formulerar jag mitt företag, och för den delen också den här bloggen, på 140 tecken? I briefen ska också en referens till en bok- eller filmperson finnas med.

Texten #logotypse, som är ett namn på projektet, ska också finnas med, för då blir denna tweet enkelt sökbar (systemet att märka upp valda ord med #-tecken kallas hashtags). Det blir alltså ganska kort med utrymme för att uttrycka vad man är och står för.

Här nedan är mina sammanfattningar. Jag tänker skicka in dem snart. Jag har följt Tomas Seos Twittertankar sedan något halvår tillbaka och uppskattar klokskap och länkar som han bidrar med, där jag för det mesta varit passiv lyssnare. Jag gillar modiga marknadsföringsprojekt. Jag vill också notera att han, liksom jag och de flesta formgivare jag jobbar med egentligen vill och behöver ha mer tid att fördjupa sig i en identitetsprocess för att göra ett riktigt rättvisande jobb för ett företag, vilket jag tycker är viktigt – kunderna förtjänar det. Men det är ett spännande test. En snabb tillverkningsprocess, ett experiment som vi får följa, och som kan utveckla vårt tänkande. Stort tack till Tomas för att han vågar och orkar ge detta erbjudande, vare sig något av mina identitetsprojekt blir valda eller inte!

Det här är 140-teckensbriefen för min blogg (den här alltså), www.trotsigfrizon.wordpress.com:

Logo Trotsigfrizon: A playful life full of projects, books, design and thoughts that make me happy.
Insp: Kind as Prince Mysjkin #logotypse

Och det här är 140-teckensbriefen för mitt företag, Trotsig, på www.trotsig.se, där jag jobbar som attan med nya sajtens texter och egentligen har en annan logo än den som ligger ute – slarvigt, jag vet, men jag hittar inte mina originalfiler så att jag kan fixa det.

Logo Trotsig: One woman copywriting, educating, writing and storytelling bureau, loves people, ideas and strategy.
Insp: Sun Tzu. #logotypse

Detta inlägg kategoriseras som manifest, eftersom det handlar om vad jag står för …

Kommentera

