Jätteborg

I övermorgon fyller hon fyra år. Jag fann en fil på min dator där jag sparat småbarnskommentarer och citat, och det här är en typisk Elisehistoria. Hon ser äventyret i allt.

Elise två och ett halvt år (februari 2008):

Vi åker tåg hem från mormor och morfar. Byte i Karlstad, kommer av på perrongen och ser allt stort, nytt och spännande. Bredvid står ett långt, långt tåg, och ur högtalarna kommer en röst.
”Tåget till Göteborg avgår strax, var god kliv på …”

Elise tittar storögt på mig.
– Går det tåget till Göteborg?
– Jaa, säger jag, och undrar lite över vad hon känner till om Göteborg.
– Går det till … Göteborg?? Säger Elise igen, med stora ögon och vördnad i rösten.
Jag bekräftar att det är så.
Vi går vidare till vårt tåg.

En vecka senare är det Melodifestivalens delfinal från Göteborg på tv, och Elise hör återigen om denna magiska plats.
– Pappa, pappa, det är Jätte-jätteborg! Tåget gick till Jätteborg!!
Hon berättar historien om och om igen …

One response to “Jätteborg

  1. Tack for intiresny Blog

Kommentera

