Nanowrimo

nano_09_blk_participant_100x100_1_png”Ge dig själv en deadline” är ett av de bästa skrivråd jag har fått, och det kommer från Chris Baty, som startade NaNoWriMo, National Novel Writing Month, i USA någon gång under tidigt 2000-tal.

November är en bra månad att skriva. Om en bok ska bli skriven är det bra att ge sig en hel månad att göra det. Sätta en deadline. Därför är jag med, och i år fördelar jag de 50 000 orden mellan att skriva till valda delar i en barn- och ungdomsroman för att bli färdig med andra utkastet av den samt att skriva en (kortare, ny) barnbok utifrån en helt annan idé. Vid sidan av ordinarie arbete, förstås. Det är därför det är en utmaning. Men utan en deadline händer ingenting.

Regeln är: skriv 50 000 ord, inklusive en början och ett slut, under en månad.
Så här långt har jag kommit hittills, på min väg mot 50 000 ord:

Var med du också, det är kul! Eller som Chris Baty säger:
”The world needs your new novel, author. It’s time to go get it written.”

Kommentera

