Egensinniga julkort

Nyss borde man väl ha beställt julkort, men det får nog bli butiksköpta eller egenpysslade i år. Ett år tidigare beställde jag mina företagsjulkort för Trotsig från Watabaran, tillverkade av återvunnet papper i en verksamhet startad av entreprenören Björn Söderberg. Watabaran arbetar bland annat med målet att skapa rättvis handel och goda jobb för kvinnor i Nepal.

De är handgjorda och mycket speciella, tycker jag. Bra också att få känna sig lite omtänksam om människor och miljö, trots lång transportsträcka för korten. Jag anser att det finns en nytta i entreprenörskap och globalt medvetande som inte ska underskattas.

Nedanstående kan också låta som reklam, men jag är verkligen sugen på att köpa ett sådant här kortpaket från tryckeriet Moo.com. Här är också den långa frakten ett minustecken och det finns ingen miljöaspekt som gör att jag vill rekommendera dem. Men jag gillar ändå företaget – att bygga en så effektiv produktionsorganisation, med kundvänlighet och service och designmedvetande – att de kan serva mig exempelvis med de visitkort jag har tryckt där, till bättre priser än mina närmaste tryckerier, och samtidigt med precis den papperskvalitet jag vill ha … det har fått mig att smälta.

För ungefär 220 SEK/paket får man hem 25 kort med eget valfritt tryck inuti, antingen i färdigplockade paket med några olika framsidor (ganska många olika, kolla själv). Man kan också välja att ladda upp en helt egna foton eller illustrationer för att trycka egendesignade julkort, och priserna är hyfsade även då (olika, beroende på hur många olika framsidor, man kan räkna ut offert när man har laddat upp bilder).

De som finns att beställa som färdigplockade paket är gjorda av olika illustratörer och formgivare. Det finns många jag gillar, till exempel de här av Daphne Louter:

Daphne Louter Greeting Cards

Daphne Louter, £18.89
Hittas på MOO.com

Eller de här, med bilder av Mark Johns:

Marc Johns Greeting Cards

Mark Johns £18.89
Länk igen till MOO.com

Eller den här samlingen med blandade renar:

Dear Deer, Christmas & Holiday Cards

Dear Deer £18.89
Hittas här via MOO.com

Julkort med ”perfect pink pigs” skulle passa mig så klart:

Perfect Pink Pigs, Greeting Cards

Perfect Pink Pigs, £18.89
Länk till dem på MOO.com

Och jag gillar också den här enkla samlingen, för färgälskare:

Classic ColourLovers, Greeting Cards

Classic Colour Lovers £18.89
Länk till dem på MOO.com

Tänker på hur roliga de här lite mer annorlunda julkorten skulle vara att skriva texter till. Dessutom vet jag ju flera illustratörer och formgivare, vars bilder det vore grymt kul att se på egentryckta kort. Kan på rak arm nämna Gabriella Axelsson, Daniel Wiberg, Charlotte Bäckström, Karin Bektasevic, Stina Bernström, Sebastian Lindén, Martin Daun och Andreas Norberg som spännande bildskapande personligheter i närheten av Nyköping, med helt egna sköna stilar och uttryck.

En serie med ca tio olika framsidor tryckt i blandad upplaga om 25 st ger priset 9 kr/st. Tänk om man beställde några hundra stycken, då blir styckpriset någon krona lägre. Tänk om man sedan satte upp en egen shop eller sålde dem via Designtorget (jodå, så duktiga ÄR illustratörerna, många skulle vilja köpa dem). Kanske inte främst för att tjäna pengar, utan för att ny rolig form skulle nå ut, nya illustratörers varumärken skulle byggas. Tänk om man hade tid. Tänk om … Gör det gärna!

Sätt din egen färg på julen, önskar Trotsig.

3 responses to “Egensinniga julkort

  1. Hej Linda!
    Det här inlägget hade jag inte sett men jag blev väldigt glad när jag såg det 😉
    En ära att bli omnämnd i detta celebra sällskap. Önskar jag hade ditt driv, och verkligen skulle göra en egen shop för detta 😉
    Ha det så bra. Vi hörs och ses!

    /Daniel

  2. Hej, Daniel! Vad glad jag blir att höra av dig! Ja, tänk om man ändå hann/orkade genomföra fler av de där idéerna som man ju faktiskt vet skulle bli bra. Kanske blir det någon gång … Jättekul att se Miranda i Trollkarlen, förresten, har inte hunnit säga det, hon var så bra!

    Man ska nog se de saker man gör, och inte de man inte gör. =)
    Gör du fortfarande de coola årliga familjejulanimationerna? De och er barnbok finns fortfarande kvar som inspiration som gör min hjärna glad.

    • Jag är värdelös på att höra av mig, och kommentera etc, men jag blev inspirerad när jag kikade din site förra veckan (här sedan ”länge” länkat till dig från min site under ”network”.) Såg att du också uppmärksammat machinarium förresten. Har inte haft tid att spela igenom ens demon, men men.

      Kul, ang barnboken etc. Kanske skulle ge ut den som en ipad-app…
      Att lägga till på att-göra-listan…

Kommentera

