En e-bok om företagsbloggar och WordPress

God fortsättning på 2010. Har du börjat kalla det tjugo-tio än? Jag märker att jag har börjat göra det, helt omärkligt gled det in i min hjärna i stället för tjugohundratio. Får väl se om det fastnar och blir så, det känns så enkelt.

Första inlägget på Trotsig Frizon för i år får bli ett om företagsbloggar och WordPress. Jag har fått flera frågor kring hur man ska tänka när man gör en officiell blogg och hur WordPress fungerar som verktyg. Jag tycker WordPress fungerar bra för min www.trotsig.se, där jag har valt att köpa loss och anpassa ett tema som heter Office Revolution. Just nu rekommenderas köptemat Thesis av många, och det är antagligen det jag hade valt om jag skulle göra en ny omgörning idag.

Kommunikationskonsult John Buscall har lagt ut en e-bok som ger bra råd angående just de här frågorna.

När det gäller WordPress tipsar han om vilka plug-ins som är bra att använda, hur du ska ställa in sidornas permalänkar och mycket mer som är användbart. (En permalänk är inläggets egen adress, som oftast automatskapas av ditt bloggverktyg. Om permalänken är rätt skriven hjälper den din sida att bli hittad av sökmotorer).

Boken är fri att ladda ner och sprida i icke-kommersiellt syfte, via Creative Commons-licens. Här är den:
The Right Way to Start Business Blogging

Senaste Cap & Design ger också bra tips om fyra snygga teman i sitt senaste printnummer. Jag ska vidareförmedla med länkar så snart jag har letat upp tidningen. Återkommer.

2 responses to “En e-bok om företagsbloggar och WordPress

  1. Hmpf – undrar om det var Thesis jag tittade på för några månader sen, för att det verkade så enkelt när man väl fått in det… Blev avrådd då för att det var så dyrt, men… Dyrt står ju i relation till nyttan, och enkelhet+flexibilitet är nytta för mig!

    Trotsigsajten är fin fast det vet du ju att jag tycker! 😉

  2. Tack – ska bli spännande att se ditt hamburgertema när det blir tillgängligt … =)

Kommentera

