Dröm

Picture Autumn walk 2 dream 2 see by Flickr user s.e.re

Bild: autumn walk 2 dream 2 see, av Susanna Reynolds, CC on Flickr.

Jag funderar faktiskt på att ta sex veckors ledighet från andra jobbuppdrag och lägga dem på att textredigera färdigt andra utkastet av boken jag skriver på. Jag tog ju faktiskt nästan en månad en gång för drygt två år sedan och flera veckor då jag lade en del tid på den under hösten. Resten av tiden har jag skrivit vid sidan av.

Skrivande vid sidan av skrivande … Det går sakta framåt, kanske är det inte så konstigt. Jag försöker arbeta med den en skrivdag varje vecka under 2010. Har gjort tre kapitel av 20, omkring 12 500 ord av ungefär 80 000. Det har gått 1/4 av det här året. Jag vill att det ska gå fortare.

Jag har också, vid det här laget, åtta andra manusidéer som jag tidvis skissar vidare på, fyller i med mer material. Jag vet att jag ska skriva, kommer att vara skrivande, hela livet. Drömmar ska få testas. Barn ska få prova att stå på egna ben. Om de sedan väljer att stanna kvar hemma, så har de i alla fall fått alla möjligheter jag kan ge dem, alla chanser de förtjänar. Men de får inga chanser alls, om jag inte gör dem färdigt. Det kan vara dags, nu.

One response to “Dröm

  1. Skrattar – det är sådant här man ska skriva, och sedan tacka ja till mastodontjobb … Pang, sa det, och nu projektleder jag ett roligt uppdrag samt gör massor av skrivjobb. Men det ska bli bok. Jag vet att jag gör den, det är bara det att flera andra steg i livet tas samtidigt och då tar det längre tid.

    Det får ta tid och det blir bra.

Kommentera

