Mer skrivande

Foto: cc by Or Hiltch

– Jag skulle vilja kunna beskriva personer så som Joyce Carol Oates gör.

Det var tanken som for genom mitt huvud. Envist, återkommande. Jag hade just funderat över nyttan med mindfulness – hur vi upplever livet bättre och med mindre stress, genom att vara närvarande i nuet. Jag stod och skrubbade toaletten med en toaborste, i en snabb lördagsförmiddagsstädning i huset. Men min enda och envisa tanke var ”Tänk om jag någonsin kunde …”, ”Jag vill, jag vill, jag vill …” och ”Hur katten GÖR hon, de blir så verkliga, de blir människor av kött och blod, och även när jag inte gillar dem så vill jag veta hur det går för dem.”

Jag ler åt mig själv. Jag är inte närvarande i nuet, inte hela tiden. Jag vill skriva, skriva, skriva, så det kliar i hela kroppen. Jag är glad över den känslan, att den är så definitiv.

Trots att jag älskar mitt jobb, har utmanande arbetstuppgifter och brinner för dem.

Trots att jag älskar min familj och ser fram emot semester med barnen, och att barn så bestämt kallar en tillbaka till nuet om man försöker planera för andra tider medan de är i närheten. Trots att det finns så mycket att göra och vilja och vara, både tillsammans med dem och andra och helt själv … Så kommer skrivandet tillbaka och vill vara en del av mig.

Sommaren har börjat. Jag har tagit några minuter för läsande då och då, till exempel när jag har lagt barnen och för att klara att koppla av från annan stress. Då har jag faktiskt hunnit läsa ut några böcker. Det här är några av dem som slukats färdigt under senvår/försommar. Härligt!

Trotsig Frizon kommer aldrig att bli någon bokblogg. Jag hinner inte ta mig tid att skriva om det jag läser. Jag lever för mycket i nuet för det, läsupplevelsen får bli min egen. Men det kliar i mig av lust att skriva.

2 responses to “Mer skrivande

  1. Haha – du å jag, Linda. Du å jag. Nyss hemkommen från semestern med ganska lika tankar – fast jag känner mig larvigt glad åt tanken på att faktiskt skriva mer om det jag läser.

    Och nu när jag ser dina utlästa böcker växer förstås min egen lista på böcker att läsa – nu bums, så fort som möjligt. Ska bara… läsa ut de jag håller på med först. Och några till som jag har på lut…!

    Garp och hans värld… undrar om det var den Irving jag gav mig på för några år sen och aldrig kom igenom… Oates har jag aldrig ens gett mig på – men många säger ju att hon skriver fantastiskt bra. Det var inte mitt fel står redan på min lista – men är egentligen lite för facklitterär för att platsa… jag läser för mycket sånt där, för lite skönlitteratur. Men ändå… 😉

    Hoppas vi får sitta i en soffa och prata böcker snart – både de vi läser och de vi skriver. I år blir det NaNo igen för mig. NU var det väl ändå själva faan… Nytt uppslag, bättre struktur redan från början. Ska fila lite på karaktärer innan november, sen är jag vässad till tänderna…

    Inser att jag kunde ha skrivit ett brev, men.. Nu blev det en långkommentar istället! *kram!*

  2. Ja, sitta i soffa och prata böcker – det känns som lagom ambition för mig! Och Nano så småningom. Och innan dess ett seriöst ryck med fortsättningen på min runda i mitt gamla manus.

    Bra att du är larvigt glad över att skriva om det du läser. Jag uppskattar sånt mycket. Blir alltid inspirerad av det. Men känner själv att jag inte hinner, bestämde mig för att plocka bort det från lusten att göra, och bara fokusera på lusten att läsa.
    kram!
    /L

Kommentera

