Att sträcka sig utanför trygghetszonen

Hade anledning att söka på orden ”stretch yourself” för att försöka hitta en bra svensk översättning – kommer inte på någon – har du något tips?

Det handlar om att växa genom att ge sig själv utmaningar, ta de där stegen så att man blir ett lite större jag, på ett positivt sätt. Inte stanna och sakta krympa, genom att bara våga tänka och göra invanda saker. Den första artikel jag hittade på temat ”stretch yourself” ställde frågan ”När sträckte du dig senast utanför din trygghetszon?” och räknade upp 20 tips på hur man kan göra det. Jag bestämde mig för att ta tipsen som rubriker och kolla mig själv …

1. Res till ett främmande land

Ja, det var grymt länge sedan, faktiskt. Känner att det kliar i resnerven. En anledning till att jag inte har varit utomlands på över fem år är att det känns krångligt att ta med sig sonen som har många matallergier – men det är så klart inte uberkrånglisch. Dålig ursäkt! Bättring … Senaste resa till ett främmande land var en minisemester i Paris. Men små upptäcktsresor eller upptäcktspromenader på okänd mark i mina närmaste omgivningar unnar jag mig då och då. Det betyder faktiskt mycket, det också.

2. Var med i en yogaklass

Jaa! Det vill jag. Det har jag inte gjort sedan inför julen 2006. Minska julstressen-yoga – det var ett underbart koncept från det lilla Yogacentret här i stan som jag har glömt vad det heter (men ska leta upp och länka till). Nia-träning är också underbart. Mer yoga, jaa!

3. Åk på en backpacking-trip solo

Oj, nja, nu tror jag att det rusar iväg lite långt här … Nä, lite kortare soloturer står nog före på priolistan. Ta en skrivarhelg, ensam, är mer på min nivå just nu.

4. Ta på dig att tala inför publik

Ja, det har jag övat konstant på, under en längre tid. Det har helt klart gjort mig till en bättre talare än förr, men nu känner jag främst att jag vill vila inom det området. All tillväxt behöver också kompletteras med vila och reflektion.

5. Gå på audition för en roll i en pjäs

Hahaha … nä, jag har aldrig gillat riktigt att stå på en scen. Men i morgon ska jag faktiskt vara statist i en kort scen i en film (i samma serie som dottern var med i nyss), så lite utanför trygghetszonen är jag ju där, faktiskt.

6. Läs en bok som tar en motsatt ståndpunkt mot vad du själv tycker

Intressant utmaning. Jag har läst ut böcker jag inte gillar, och märkt att jag börjat gilla dem mer efter ett tag. Men jag har så många och så breda ståndpunkter att jag undrar om jag kan hitta en bok som är helt tvärtemot. Jo, förstås, De välvilliga av Jonathan Littell är ju en sådan. Den var jobbig. Och American Psycho är ju också en sådan, på sitt sätt. Eftersom bokens berättelse bara beskriver, låter saker bli värre, utan att reflektera och protestera som man vill som läsare. Kan nog sätta bock på den här punkten.

7. Byt jobb

Ja, som frilansare byter jag uppdrag ganska ofta, och ibland blir det ganska radikala skillnader. Så i smått kan jag i alla fall säga att jag har bytt jobb då och då, gått utanför flera nivåer av trygga zoner, och det med hög trivsel.

8. Jobba ideellt för att förbättra din omgivning

Hm, inte i någon förening, direkt. Det finns så mycket behjärtansvärt att engagera sig i. Men senast jag erbjöd mig att jobba frivilligt var när Tennishallens tak rasade under snötyngden, mitt under kaninutställningen i vintras, och jag stannade och frågade om jag skulle hjälpa till att gräva fram kaniner. De behövde dock inte hjälp just då, så jag har ingen heroisk insats att skryta med.

9. Lär dig dyka

Inte gjort. Skulle vara kul. Tar tid. Funderar över när jag senast över huvud taget försökte lära mig något nytt, motoriskt sett. Jo, jag har testat barnens rollerblades, det var kul men vingligt.

10. Klä ut dig till halloween

Haha. Det var länge sedan och då var det nog någon studentfest. Jojo, det vore nog dags.

11. Gå på danskurs

Hm, det var också länge sedan. Tycker att det där med Nia, som jag nämnde, vore alldeles lagom i så fall. Gå och se en dansföreställning borde också upp på min lista – det har jag faktiskt aldrig gjort, men länge velat göra.

12. Ta en universitetskurs

Yes, förrförra hösten. Retorik, 10 p. Jätteroligt! Man ska verkligen dra nytta av möjligheten till gratis vidareutbildning på hög nivå genom fristående universitetskurser. Men det tar lite kraft också, ska erkännas. Jag skulle inte klara tio extrapoäng med heltidsjobb och barn vartenda år, så det är heller inget jag önskar. Under hösten har jag skrivit upp mig på ”lätt konversationskurs i japanska” via Medborgarskolan, får se om det blir av.

13. Presentera dig för en fullständig främling

Ingen dum ide. Det borde man göra oftare. Jag minns samtal på bussar, i fullständiga tågkaostider, då satt man och pratade med fullständiga främlingar och bytte namn i slutet av samtalet. Men jag kan inte säga att jag någonsin har presenterat mig för någon, i något sammanhang annars, utan att ha en anledning som på något sätt är anknutet till jobb.

14. Gå till en gudstjänst av valfritt slag

(Det syns att listan är amerikansk, fast det säger en del om även amerikansk kultur idag att detta är med på listan över att gå utanför trygghetszonen). Inte gjort på länge. Någon julotta någon gång. Och det brukar vara vackert och känns faktiskt som utanför min trygghetszon.

15. Sitt ensam i total tystnad i en timme

Å, det skulle jag vilja göra. Det är svårare än man tror, skriver de. Det tror jag verkligen, särskilt om man inte får göra något annat heller – inte ens skriva. Men jag tror jag skulle må bra av det. Intressant.

16. Flytta till ett nytt hem.

Fyra år sedan sist. Tiden går fort!

17. Åk på ett eco-äventyr.

Hm, låter lite likt nummer ett, tycker jag. Och plötsligt väldigt specifikt. Texten jag utgick från handlar här om Belize och Costa Rica med mera. Räcker det inte att jag tog cykeln till stan igår och handlade begagnade böcker på loppmarknad? Eco så det förslår … 🙂

18. ”Fly down a zip line”

Hm, fattar inte översättningen här, men det låter som att det handlar om ytterligare resor. Kan inte svara på denna fråga.

19. Organisera en återträff

Haha, räknas fyrtioårskalas? Har varit delaktig i organisation av sådant, i mitt hem, under året.

20. Skriv något och få det publicerat

Jajamen, här är en sak som ska utmanas vidare och vidare, om och om igen …

Om jag ska sammanfatta vilka punkter jag har utmanat de senaste året, så får det väl bli nummer 4, 5, 6, 7 och 12. Möjligtvis nummer 17 och 19 om jag är generös mot mig själv. Inte mycket. Jag undrar om man blir bekvämare något år efter att man har fått barn. Eller bara tröttare? Nåja, fler utmaningar stundar. Vilka punkter kan du svara ja på att du har gjort, eller vill göra, under det senaste året? Skickar vidare frågan – svara gärna på din blogg och tipsa via kommentar ifall du gör det!

2 responses to “Att sträcka sig utanför trygghetszonen

  1. Det här blev en trevlig och bra start på dagen. Känner att jag behöver göra en utvärdering av detta i min lilla hemliga skrivbok, där jag skriver för hand och verkligen reflekterar, stort som smått och pinsamt 🙂

  2. Tack, vad kul, lycka till!

Kommentera

