Mitt liv i boktitlar – ett meme

Jag tror att det kallas ett meme. Ett koncept, till exempel en frågelista, som sprider sig från blogg till blogg eller mellan Facebookprofiler, och som flera personer publicerar på sitt eget sätt. Här är ett sådant, Mitt liv i boktitlar, som jag hittade på Vittran Tika’s bokblogg, och som inspirerade mig just nu.

Svaren på frågorna ska komma från böcker som man själv har i hyllan, eller som man har läst. Så har i alla fall uppgiften tolkats hittills, och jag kör på det.

Är du man eller kvinna?
Kvinnor som slår följe med vargarna – Clarissa Pinkola Estes

… vilket bör betyda att jag är lite schizofren (kvinnor, plural), och att jag är ett naturväsen, vild och ursprunglig, innerst inne. (Läste boken för ganska många år sedan, titeln är mer inspirerande än innehållet, men det fanns några noveller som var intressanta i samlingen, vill jag minnas. Titeln är i alla fall snygg!)

Beskriv dig själv?
No plot, no problem – Chris Baty

En bok av grundaren bakom NaNoWriMo, National Novel Writing Month, som innebär att ett stort antal goda galningar sitter världen över och försöker skriva en varsin roman på 30 dagar. Jag brukar vara med, varje november, och har hittills inte någonsin skrivit färdigt under denna tid. Men titeln är rätt – det är inte alltid jag känner till hela innehållet, dramaturgin, riktningen, hos mig själv, men det är inget problem. Livet löser sig. Go with the flow, gör det jag kan utifrån situationen, sådan är jag.

Hur mår du?
Lite sjuk – Anna-Clara Tidholm

Just nu – förkyld. Barnen också. Näsan rinner. Läsa saga? Frisk igen …?
(Underbar, kortfattad barnbok. En favorit).

Beskriv stället du bor på?
Fuck logic – Per Robert Öhlin

Ingen större ordning, men plats för ideer. Saker finns nästan aldrig där man förväntar sig att hitta dem. Men man kan ju hitta nya saker … 🙂

Vart skulle du vilja resa?
Slumpens bok – Åsa Lind

Tror jag skulle vara glad vart jag än reste. Alla platser är så intressanta. Skulle kunna tänka mig att gå till en flygplats och ta nästa sistaminuten till ett rimligt pris. Jag längtar fantasi och nya världar, behöver resa snart!

Vilken är din favoritfärg?
Inser att jag bör läsa The picture of Dorian Gray av Oscar Wilde eller Grå själar av Claudel Philippe.

Hurdant väder är det just nu?
Fuskar och svarar med en låttitel i stället: Augustiljus, Mr Jones Machine.

Vilken är din favoritårstid?
Gissa hur mycket jag tycker om dig om hösten  – Sam McBratney

Om ditt liv vore ett tv-program, vad skulle det heta?

Bland tomtar och troll? 🙂 Allvarligt talat, ingen aning.

Vad betyder livet för dig?
It – Stephen King

Hurdant är ditt parförhållande?
M is for Magic – Neil Gaiman

Vad är du rädd för?
Imse Vimse Spindel – barnvisor

Dagens aforism?
Life is long if you know how to use it – Seneca

Ok, lite fusk, det är nog inte titeln egentligen, och jag har inte boken, jag har bara precis haft med framsidan för att jag gillar den, i mitt inlägg nyss om bokdesign.

Vilket råd skulle du vilja ge?
Ha, givet! Ignore everybody, Hugh McLeod.

Hur skulle du vilja dö?
Långsamhetens lov – eller vådan av att åka motorcykel genom Louvren, Owe Wikström.

Ditt motto?
Märk världen – Tor Norretranders.

Sådärja.

Kommentera

