Vildingar

Det är dags att återlämna böcker till biblioteket. Boken Till vildingarnas land av Maurice Sendak har fantastiska bilder, stämningar och färger. Tog några foton för att minnas.

tills Max sa LUGN och tämjde dem

Jag minns att jag betygsatte böcker som jag lånade och läste när jag var barn, och den här boken fick en tvåa eller en etta. Då tyckte jag helt enkelt att den var konfliktfylld och läskig, nu tycker jag att den är underbar och vacker.

Idag kan jag också rekommendera tonårs-/vuxenversionen Vildingarna av Dave Eggers, en bok som delvis baseras på bilderboken, delvis på filmmanuset till filmen som har gått under året. Boken får fram en historia med fler nyanser som jag verkligen tror kan vara till tröst för ett barn som av andra uppfattas som stökigt, eller som är mitt uppe i en stökig tid, exempelvis som en del av föräldrars skilsmässa.

En liten tår i ögat har jag när allt har gått över styr för Max och vildingarna. Alla är arga, Max längtar hem och vildingarna har haft sönder det mesta, som resultat av de ganska ogenomtänkta ideer han har svarat med när de har frågat ut honom om saker, och han inser att han har gjort massor av fel. Och då kommer en förlösande kommentar.

Alexander såg på Max som om han var galen. ”Tror du verkligen att du har fördärvat den här ön? Tror du att du är så mäktig? Att det beror på dig om alla är glada eller ledsna?”

Jag tror att barn ofta tror just det. De bär hela världen på sina smala axlar, och vissa saker här i världen går aldrig för en människa att kontrollera. Därför behövs den här boken i båda sina versioner; ångestfyllda, vemodiga och vackra med sina verklighetsskimrande fantasibilder.

2 responses to “Vildingar

  1. Hihi – snacka tajming… Det här var den sista boken jag slängde i min Adlibriskorg innan jag tryckte iväg beställningen igår. Jag minns bilderna sen jag var barn – men har inte en ANING om vad den handlar om… Märkligt. Läste jag den aldrig? Tittade jag bara på bilderna? Inte minns jag vad jag tyckte heller… Men snart vet jag vad jag tycker nu – och vad barnen tycker, förstås!

    🙂

  2. Det ska bli roligt att höra vad du tycker om den idag! Själv gick jag omkring och trodde att jag aldrig hade läst den, tills jag öppnade den igen och minnena kom tillbaka.

    Barnen i det här huset var inte överbegeistrade. Gäller det monsterböcker ligger Gruffalon mycket högre i kurs enligt deras bedömning. Språkmässigt gillar jag den bättre också – men läs gärna Dave Eggers, så du får ”hela” historien, för då växer den.

Kommentera

