En värld att ta sig fram i

För snart ett år sedan upptäckte vi – eller egentligen var det nuvarande 8-åringen – det underbara spelet Machinarium. Ett spel helt utan ord om roboten Josef som letar sig fram i en värld för att lösa ett problem som han har, och som vi som följer spelet själva får lista ut, genom att upptäcka vad som går att göra, röra eller lösa.

Världen är mörk, vacker, full av plåt och olika maskindelar.

Första spelavsnittet av Machinarium ligger fritt som demo, resten får man köpa ifall man gillar början.

Spelet har en hel, sammanhängande historia, som man förstår mer av allt eftersom man tar sig vidare. Historien, bilderna, robotarnas uttryck, de kluriga lösningarna och pusselspelen som ibland är riktigt vuxensvåra – allt det här får mig att vilja skriva mer, därför att det är ett så skickligt interaktivt berättande.

För någon månad sedan körde de uppenbarligen ”piratveckor”, då alla som laddat ner eller lånat spelet av någon annan fick handla det ärligt till rabatterat pris. Smart ide! Önskar att fler ville göra så, och bara det i sig får mig att vilja uppmana till köp. Det här är det första spel jag har köpt och laddat ner via internet och det var helt klart värt fullpris (Köper du Machinarium på min rekommendation och kör fast någonstans – för det är på gränsen till omöjligt ibland, i alla fall enligt mig som oerfaren spelare, men också enligt sambon som onekligen har hyfsat stor dataspelsvana – så mejla och fråga mig så ska jag be sonen ge tips om hur man löser steget för att ta sig vidare. Lovar!).

Iden om att rädda pirater ackompanjerades av ett par nya robot-piratillustrationer (varav en här nedan) som inte finns i originalspelet – smart, finns som skrivbordsunderlägg. På en vecka såldes 17 000 exemplar av spelet.

Jag är så imponerad över spelutvecklarna, Amanita Design, som också gjort spelen Samorost 1 och 2, som är helt okejcharmiga och bra, men Machinarium har en absolut särställning som är svår att slå.

Tipstack till Kalle som tipsade om spelet via Twitter, för länge sedan, vilket jag är jätteglad för!

Kommentera

