Berättelse i en sång

Lyssnade och såg en YouTubevideo med Monica Zetterlund, sången Trubbel, av ren slump, för att den var publicerad på en blogg som kom upp när jag sökte efter restauranger i Nyköping. Visst har jag hört låten förut, men jag har aldrig lyssnat riktigt på orden och historien de lyfter fram. För hon sjunger den så bra här:

Hennes (måhända spelat men ändå) ärliga minspel och sätt att sjunga bär upp orden extra mycket, som vid de så talande textraderna vid 1,09 in i filmen.

”Jag levde lycklig här med dig och mina katter
ett liv i synd och utan omsorg att bli frälst
försonad med min karaktär för jag har aldrig
förmått att säga nej till någonting som helst …”

Betoningar, huvudlutningar, röst och leenden, hela personligheten hos historiens berättare lyser fram och skapar intresse för historien. En text av Olle Adolphsson, läste jag mig till på Wikipedia. Håkan Hellström har gjort den, Tommy Körberg har gjort den, och jag kan tänka mig att den är bra med Freddie Wadling, fast den hittar jag ingenstans. Men … åh, det är nog inte bara för att jag är värmlänning som jag tycker det är något särskilt med Monica Zetterlund. Gillar!

2 responses to “Berättelse i en sång

  1. Åh – trubbel är underbar… Inte minst för textens skull – fast för mig är den min favorit-vissel-melodi. Kommer du någonsin på mig med att vissla, är det med 90% sannolikhet den jag visslar på…! 🙂

    *lyssnar på Monica Z nu – har nog burit fördomen att trubbel ska sjungas av en man, och därmed ratat Monicas version*

  2. Haha, roligt att veta … Själv hade jag aldrig ens tänkt på låten mer än att jag kände igen och gillar melodin – så jag kan förstå att den passar att vissla. Och när jag hör den med Monica känns det så helrätt att konkurrenten är en annan kvinna, och ”fin” för mig anspelar på en storstadstjej.

Kommentera

