Fyra frågor

Fyra tv-program jag ser

Hm. Sedan tv-n flyttade upp på övervåningen blir det inte ofta slötittande på tv, ens. Men jag kan ju ställa om frågan så att den lyder: Fyra tv-program jag skulle kunna tänka mig att titta på om de gick just nu. (De är kanske inte helt moderna.)

1. Carnivale, säsong 1
En HBO-serie som lät berättandet växa fram på ett spännande sätt. En ung man som har krafter han inte vill kännas vid möter ett kringresande karnevalsällskap i ett nittonhundratrettiotalsamerika med övernaturliga inslag. Svårt att förklara varför det var sevärt, men serien var ytterst fängslande under första säsongen. Ett exempel på hypnotisk storytelling som slår Lost med häst- och vagnslängder.

2. Trolltyg i tomteskogen

Skulle verkligen vilja visa kvalitetsfilmen Trolltyg i tomteskogen för mina barn. Hur var det nu med frågan – vem har rättigheterna till den? Jaha, det var just det som ingen visste, och det är därför den inte har visats på tv sedan 1989. Ser ett nytillkommet rykte att den trots allt kan komma att släppas på dvd 1/12 2001, via en norsk distributör, så vem vet? Här är i alla fall ett kvalitetsklipp som någon sparat på YouTube.

3. Krokodiljägaren

Det här är ett program som råkade stå på som frukost-tv när äldsta barnet skulle gå till skolan om morgnarna förra eller förrförra året. Jag är gripen över historien bakom, mannen är ju uppenbarligen djurvän och har vigt sitt liv (lite för brutalt att skriva att det är så, bokstavligen, men det är ju sant) åt krokodiler, ändå tycker jag att han gjorde lite väl mycket show av dem i syfte att skapa underhållning. Och ändå fascineras jag. Mitt hjärta smälter för dottern Bindi som idag vill fortsätta skapa intresse för krokodiler i sin pappa Steve Irwings fotspår. Att se zoo- och expeditionsbilderna med henne som treåring springande bakom honom från åren innan han förolyckades är hjärteknipande. Jag tror på att det finns äkta djurkärlek i grunden hos hela den familjen. Därför ser jag på Krokodiljägaren.

4. Planet earth

Lata jag, naturen ser jag bäst på tv. Nej, alltså, det är inte riktigt sant, men de här programmen är så välgjorda att de får mig att önska att jag vore mer radikal vildmarksmänniska och upptäckte mer av den verkliga världen omkring oss. Och resultatet blir som bäst att jag fotvandrar i en liten skog nära mig eller tältar i trädgården.

Fyra saker jag har gjort idag

1. Kört bil från Värmland via Södertälje till Nyköping med två barn som varit hos mormor och morfar på höstlov och ett som hämtats upp för att leka med kompis och sova över.

2. Ätit en fett chokladtung brownie med kaffe på vår gamla Shellmack i Karlstad, den var god!

3. Lyssnat på ”Inget knussel sa Emil i Lönneberga” och skrattat åt när Emil kysste prostinnan på munnen, på cd i bilstereon. Har missat denna del av Emilhistorierna, och Astrid läser den ju med en inlevelse som fick mig och dottern att sitta storögda och undra hur det skulle gå. Ni som hört/läst historien vet att det blev Emils tur att gå fram strax efter att prostinnan blivit skymfad och ratad. Ack, vad hon kunde skriva. Så bra att Emil var så snäll!

4. Gått på ”buspromenad” med tre barn i huset som skrivit lappar åt oss för att lirka ut oss till platser där de förberett små fällor. Slutmålet var att de ville få oss att sätta igång en tejpad vattenkran, men där blev de själva blöta, under glada skratt. Haha. (Och jag blev lite blöt, sedan, men de blev blötast.)

Fyra saker som jag längtar efter

1. Semester, ett par – tre veckor i något varmare land med familjen och utan plikter. Känner av att jag inte tog riktig sommarsemester i år.

2. Egen eremit-tid under ett par – tre skrivarhelger, då jag ägnar mig åt fortsättningen av tredje genomgången av det bokmanus jag vill bli klar med, utan att fundera över vilken tid det är på dygnet eller vad annat som behöver göras än just att skriva.

3. En oxragu med äppeltärningar lagad av Wreta Gästgifveri. Jag åt det en gång när jag var gravid och extremt kötthungrig, det är nog det möraste kött jag smakat. Blir hungrig när jag tänker på den.

4. Längre och fler dagar/kvällar med vänner som idag finns på långt håll, men som finns nära i hjärtat – mer tid för att bara prata om stort och smått i livet.

Fyra saker på önskelistan

1. Tavla till en vägg i sovrummet, hittad på Etsy.

2. Tavla att sätta i par med den första tavlan

3. 3 st klassiska kinesiska pallar att ställa vid vår köks-ö.

4. Ett bibliotek

(Foto: Yale University’s Beinecke Rare Books and Manuscript Library, by Lauren Manning, cc.)

Så, det räcker som utmaningssvar för idag, tycker jag. Utmaningen hittades hos Jenny på Himmel och Ord. Ta gärna stafettpinnen vidare, du som läser detta!

2 responses to “Fyra frågor

  1. Och vilket bibliotek sen…! 🙂 Carnivale ska jag försöka få tag på – aldrig hört talas om, men ditt sätt att beskriva den – och temat, förstås! – gör mig nyfiken.

  2. Jepp, den rekommenderas tveklöst. Innehåller till och med snygga tarotkort, även om det normalt inte brukar vara något jag kollar efter. Kort sagt, jag tror att du kan gilla den.

Kommentera

