Jättesuperduperhedrad

Jag har fått en ”award”. Cherry on top award, for beautiful blogs with that little bit extra. Känner mig så hedrad och glad! Prisutnämnaren heter Maria Falegård och jag hittade henne via Twitter för mycket länge sedan (säkert drygt ett år eller så), då jag också upptäckte hennes blogg Mamma Mia. Då var hon mamma till två barn och en reklambyrå, nu har hon fått en liten pojke till. Det jag gillar allra bäst med hennes blogg och twittranden är en vardagsvärme och en kärlek som låter så ärlig och innerlig att den gör mig varm och får mig att bättre rikta in nu-siktet på mitt familjeliv. Se det som är och se de fina i stunderna mellan stöket. Några exempel är inläggen Nu är det gjort, Värdefull kungskap och den vackra texten Till min man. Läs!

Uppgifter som medföljer Cherry on top-award

Nu var inte prisutnämningen utan medföljande uppgifter. Först ska man berätta om tre saker som ligger en varmt om hjärtat, sedan ska man visa ett favoritfoto, och allra sist får man äran att skicka vidare till fem andra favoritbloggar.

Många saker ligger mig varmt om hjärtat. Tre som inte syns så mycket här på bloggen är:

1) Att bläddra igenom både DN och SvD en söndagmorgon med långsittning vid frukostbordet, gärna med kaffe och ett par knäckebröd med chevréost på. (Jo, jag har tagit mig den lyxen några söndagar, sambon handlade hem osten och tidningarna kommer liksom med posten – det är bara att hinna läsa dem också).

2. Att gå på promenad utan särskilt mål, i granskog.

3. Marabou mjölkchoklad, när som helst, var som helst.

Ett favoritfoto … Ja, det skulle kunna vara det här. Strawberry fields forever – ett minne från en sommarkväll då vi just kommit fram till Värmland och det allra första barnen ville göra var att springa ned till Fryken. Klockan närmade sig 23 och de upptäckte att mormor och morfars jordgubbar var mogna. Solen gick sakta ned i vattnet och kvällen var lika varm som den ser ut.

Eller det här (nedan), som togs några minuter senare. Det är så sällan man lyckas fånga de där stunderna på bild.

Fem favoritbloggar:

Himmel och ord
Jenny är min vän och bloggförebild och hon skriver insiktsfullt och insiktsväckande om allt mellan … ja, ni fattar.  Här är några exempel på inlägg som hör till mina favoriter: Om kreativitet och småjävlar, Recension: Hermans sommar och fantastiska Om Stolpersteine och en historia som inte får upprepa sig. Många av bilderna är också hennes egna och språket gör mig ofta väldigt glad. Här finns en vänlig värme som gör att man vill stanna, vare sig man känner henne eller inte.

Lisa Rinnevuo
Jag har blivit smått beroende av de små känslokickar bilderna inifrån Lisa Rinnevuos ateljé skapar – de får mig att tänka och vilja skapa själv. Glädje!

Mine goes to eleven
Ok, det är en fackblogg, och det får man kanske inte nominera. Men det gör jag ändå. Bloggen är insiktsfull och välformulerad. Skrivs varierande på svenska och engelska av Per Robert Öhlin. Exempel på inlägg:
What type of creative person are you?

Kristina Alexandersons blogg
Kristina Alexanderson utforskar internet och lärande på ett sätt som jag tror är av nytta för hela Sverige. När våra barn växer vidare vill jag att de ska ha lärare i Kristinas anda, och vänner, och lust och mod att kommunicera klokt. Jag lär mig nya saker av henne, inspireras och fördjupar min kunskap. Här finns inte bara tankar ”om”, här finns tankar ”hur”.  Exempelvis Var börjar en bloggande lärare.

Saker som inspirerar
Johan Miderberg hittade jag genom överst nämnda Jenny. Livet är storslaget och ibland upptäcker vi det, lyder bloggens beskrivning. Mestadels bilder, som ger mig en känsla. Som en parantes tror jag att det är samma känsla som jag får av Fever Ray, t ex Keep the streets empty. Storslagenhet blandad med vemod och egensinnighet, kanske.

Ja, och så en bonusblogg utom tävlan – Lou Reed i Tweed, som får mig att le, förstås. Vill heller inte glömma JWL Photography’s Sisters-blogg (scrolla ned så kommer inläggen nedanför ett mastodontlångt huvud, en fotoblogg som jag har nämnt förut på den här bloggen). Sedan finns det fler, men jag ska sluta nu.

3 responses to “Jättesuperduperhedrad

  1. Jag känner mig också superduperhedrad, tack!

  2. Åhh – grattis till den välförtjänta awarden! Och nu blev det ju min tur att bli jättesuperduperhedrad – och i trevligt sällskap också…! Tack vännen, nu sträcker jag på mig ända upp till taket, av pur stolthet! :9

  3. @kristina och @Jenny – Tack själva, det är jag som vill tacka för bra läsning!

Kommentera

