En bunt författare som gjort en skillnad

 

 

 

 

 

 

Bild: The Grey Fairy Book och The Violet Fairy Book, sammanställda av Andrew Lang, bilderna lånade från Wikipedia, originalutgåvor, visst är de fina?.

Vilka författare har gjort en skillnad för mig, i mitt skrivande eller i min lust att skriva … Frågan kom från vännen Jenny, och när jag började tänka på svaret började jag drömma mig bort. Plötsligt kom jag att tänka på många barn- och ungdomsförfattare, som jag inte funderat över på många år. Och nu, hoppsan, är Anne på Grönkulla just beställd via Tradera …

1. Edith Unnerstad, för Piplarssons, böckerna om Pysen och Lilla O, Farmorsresan med flera. Läste dem när jag var fem, och där fanns det första barnet som ville skriva en bok, som jag läste om. Mest identifierade jag mig i barnens lekar. Men jag älskade Unnerstad mer än Astrid Lindgren, från början.

2. Elsa Beskow, för hennes präktighet och moral – jag var en riktig moralförfattare som barn, hade oftast en god pekpinne invävd någonstans, när jag skrev mina egna historier. Idag kan jag närapå tycka att Petter och Lotta är tråkiga när jag läser dem för mina barn, men då omgav jag deras föräldralöshet med ett romantiskt synd-om-skimmer och räddade dem i fantasin, om och om igen. Idag beundrar jag Beskow för att hon klarade att producera så mycket, utifrån citatet ”Vartannat år en bok, vartannat år ett barn.” Hon är en förebild – när det gäller böcker.

3. CS Lewis, eftersom Narnia var den första fantasy jag råkade få tag i att läsa, och jag hade aldrig anat att det fanns sådana böcker. Älskade dem rakt igenom, jag minns fortfarande hur jag fick vänta och vänta på att Den sista striden skulle komma tillbaka från utlån …

4. JRR Tolkien … och där gick jag och väntade, nio år gammal och lässugen, frågade på biblioteket i byn där jag växte upp om inte det fanns någonting som liknade Narnia. Jodå, sa bibliotekarien, vi har en bokserie, och den har en förbok, som kanske kunde passa … Hon tänkte presentera Hobbiten. Men hobbiten var också utlånad. ”Bokserie?”, undrade jag nyfiket. ”Då finns det alltså fler?”

… Det visade sig att Sagan om ringen också var utlånad, men Sagan om de två tornen fanns inne, så envis som jag var började jag min Tolkienläsning mitt i historien. Kanske var jag lite ung för den egentligen, men jag var envis och fängslad. Minns också att en vän till familjen slog vad med mig om att jag inte skulle orka läsa ut den. Jag vann 30 kronor, som jag inkasserade när exakt en vecka hade gått. Vi åkte till biblioteket på tisdagar, och jag visste att både Den sista striden och Sagan om ringen skulle finnas inne nästa gång. (Och det stämde, för folk var duktiga på att lämna in böckerna i tid på den tiden).

Kanske läste jag Sagan om de två tornen mest för att känna triumfen av att jag klarade det, men sedan förstod jag mer av historien då jag kom åt den första delen. Jag är fortfarande imponerad av Tolkiens förmåga att skapa en så episkt rik och mångordig berättelse, som samtidigt är så fängslande, trots att den i flera partier är ganska långsam. Och av hans fantasi förstås, som är så väl underbyggd och då var så nytänkande.

5. Andrew Lang – men inte för hans författarskap utan för hans förmåga som samlare. När all fantasy på biblioteket var slut gick jag över till sagor. Den gula sagoboken, den violetta sagoboken (se bild överst i inlägget), den röda sagoboken och så vidare. Sagor från hela världen var samlade i hans böcker. Jag minns att jag funderade en del kring vad man kunde lära sig om olika kulturer av att läsa olika världsdelars sagor. Jag funderade verkligen mycket på den tiden (också). 🙂

Lånade Den röda sagoboken på biblioteket idag. Det var roligt att se den igen. Sagorna som då var så långa kändes mycket kortare. Dessutom var det kul att se att den var översatt av Åke Ohlmarks, Tolkiens originalöversättare. Kanske inte så konstigt att jag kände mig hemma i språket.

5. Lisa Tetzner, serien om Barnen i 67:an, inspirerade mig också. Jag minns inte så mycket av serien längre, men hittade en av de senare böckerna, Mirjam i Amerika, bland böcker min sambo läst som barn. Läste om den, jag tror att det är något med ”goda” barn och deras uppfinningsrikedom som slog an hos mig. Dessutom, förstås, återigen en huvudperson med bokskrivardrömmar.

Och nu när jag slog upp fakta om Tetzner på Wikipedia fick jag syn på att hon var gift med Kurt Held, som skrev Röda Zora, en annan bok jag uppskattade mycket.

6-9. Edward S Ellis, Martha Sandwall Bergström, Laura Ingalls Wilder, Lucy Maud Montgomery med flera, för ytterligare äventyr med den ädle/ädla, ädelmodige/ädelmodiga hjälten/hjältinnan som ständigt strävar efter att handla osjälviskt och som inspirerar till hjältedåd och mod att förändra världen genom att göra det han/hon uppfattar är rätt.

10-12. Jack London – Skriet från vildmarken, Walter Farley – Svarta hingsten, Sheila Burnford – Den otroliga vandringen, med flera, med flera … Får inte förglömmas. Jag var egentligen mer inspirerad av snyfthistorier om djur än om människor – åtminstone tills jag upptäckte fantasy.

Hm – skulle räkna upp några författare utan att tänka efter så mycket, och snubblade över ett helt tema, moral & snyftare, saker jag inte tänkt på om mig själv. Kanske var det främst associationerna mellan böckerna som fick just de här att framträda för mig just nu. Har inte ens kommit till de vuxna. Eller ens till Dumas musketörer, Orczys Röda nejlika, Ivanhoe och den typen av äventyr. Eller kära Agatha Christie, Conan Doyle, Ture Sventon, Kitty, Femböckerna, Vi Sex-böckerna och Agaton Sax …

Astrid Lindgren får ett eget inlägg någon gång. Det borde förresten Selma få också, och Vilhelm Moberg. Och John Steinbeck, Sara Stridsberg, Marjaneh Baktiari och Jonathan Safran Foer, för att de fått mig att tänka på helt nya sätt när det gäller skrivande. Och … Hm. Kanske en annan gång. Det här får räcka för idag – roligt att tänka på var det i alla fall.

3 responses to “En bunt författare som gjort en skillnad

  1. Härligt! Jag tänkte på dig när jag skrev mitt inlägg – för du läser verkligen långt mycket mer än jag, och jag anade att du skulle ha mycket att skriva om det här! Jätteskoj att läsa! 🙂

  2. Hej! Vad snabb du var! 😀

  3. Astrid! Maria Gripe! Peter Pohl!

    För att nämna några.

Kommentera

