The Swedish way

Jag som älskar manifest snubblade nyss över en lista med tips för kreativa högpresterande miljöer som låter mycket likt ett manifest. Listan var refererad på eminenta bloggen Please Copy Me och originalet finns i nya boken Digital Advertising, i en text skriven av Patrick Gardner, vd för byrån Perfect Fools.

Varför högpresterar svenska kreativa byråer, om man jämför deras prestationer på internationell nivå, i förhållande till landets folkmängd? Jag tror att hyfsade språkkunskaper, resbenägenhet och lyhördhet är en del av förklaringen, men en del kan förstås också vara företagskultur.

Jag kan hålla med om att punkterna nedan skapar ett gott kreativt klimat – i alla fall gillar jag när klimatet är så här. Gillar det så mycket att jag vill att det ska vara ett kreativitetsmanifest! (Förutom att jag möjligen kan ha lite svårt för punkt nummer 9 ibland. :-).

Ten Tips to Make Your World a Little More Swedish
1. Work hard every day that you work and be modest.
2. Prioritize your private life and refuse to compromise it away for work.
3. Tell uncomfortable truths and skip the jargon.
4. Always innovate. If it has been done before do it differently or don’t do it at all.
5. Collaborate and give credit where credit is due.
6. If you’ve got that sweet corner office turn it into your team’s project room and move your desk back out onto the floor.
7. Keep structures and titles as flat as possible. You may need your title on occasion but don’t take it too seriously or use it as a wall.
8. Promote the doctrine that everyone contributes ideas.
9. Kill your darlings for the good of the project.
10. Cultivate a culture of responsibility with freedom and let people know they’re allowed to fail.

Källa: Creativity Online: When Sweden Rules the World

Foto: bild från The Swedish Pavilion at Shanghai Expo, där vi ser innovationsprofessor Kaj Mickos, en inspirerande person som jag träffat genom ALMI Sörmland, licensierad cc på Flickr. Tycker att den passar till texten.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s