Skräplitteratursmanifest

Läser i boken Fantasy av John-Henri Holmberg om Edgar Rice Burroughs, som var en oerhört produktiv författare. Han var mannen bakom Tarzan, som enligt Holmberg (1995) är en av världens fyra mest kända uppdiktade personligheter (de lär ska vara Sherlock Holmes, Dracula, Kalle Anka och Tarzan – undrar om Harry Potter skulle platsa på den listan idag?).

Foton: Bokomslag  fotograferade av cdrummbks, CC-licens på Flickr.

Burroughs skrev sin debutroman, Dejah Toris, Princess of Mars, vid 35 års ålder (år 1910) och fick omedelbara framgångar med sina följetonger. Han publicerade över 70 böcker inom olika äventyrsgenrer, som blev till novelltidskrifter, sedan inbundna böcker, pcoketutgåvor, tecknade serier, radioföljetonger och filmer. Enligt Holmberg sörjde Burroughs över att han inte någonsin lyckades som seriös författare. De mer seriöst inriktade romaner han skrev hade dålig försäljning och fick negativ kritik, om de ens gavs ut; de refuserades från förlag när han sände in dem under pseudonym.

Seriös litteratur?

Idag undrar jag lite över uppdelningen mellan seriös litteratur och äventyrsromaner, men jag har inte läst tillräckligt mycket av Burroughs att kunna döma (tror att jag har läst en bok ur Tarzanserien som liten). Om jag nu ens skulle kunna döma ändå. Blir lite nyfiken, förstås. Det kan naturligtvis vara dåtidens anda – att böcker om äventyr, science fiction och fantasy per definition inte uppfattades som  seriösa. Men jag tror själv att det har något med omsorgen om historien att göra – att det kan bli seriös litteratur om författaren lägger ner sin själ, sin vilja i texten just då, med en önskan om att göra något särskilt, något eget, något som hon/han vill stå för – och oseriöst om hon/han skriver bara för utgivning, för att producera ännu ett nummer, sälja ännu en bok.

Hur som helst, Burroughs lade i en av Tarzanutgåvorna in ett cyniskt recept på bestsellerskrivande, som jag vill spara med rubriken Skräplitteratursmanifest. Som jag förstår det ansåg han att det stämde in på honom själv. Intressant, och lite sorgligt, om än tänkvärt. Är det så här, månntro?

… vad jag tolkar in att det handlar om är att inte tappa självförtroendet …

Skräplitteratursmanifest

  1. Var besviken på livet.
  2. Misslyckas med allt du försöker dig på.
  3. Lev ett outhärdligt trist och ointressant liv.
  4. Hata civilisationen.
  5. Lär dig ingen grammatik.
  6. Läs så lite som möjligt.
  7. Skriv ingenting alls.
  8. Var försedd med genomsnittlig intelligens och ordinära värderingar som liknar den stora läsande allmänhetens.
  9. Undvik alla ämnen du har någon kunskap om.

Publicerat i pocketupplagan av novellsamlingen Tarzan the Untamed av Edgar Rice Burroughs, New York: Ballantine 1963, återpublicerat av John-Henri Holmberg, boken Fantasy, fantasylitteraturens historia, motiv och författare, Lund: Replik 1995.

2 responses to “Skräplitteratursmanifest

  1. Hej Linda! Kul att du hittade min blogg – för då hittade ju jag din; och här finns det mycket intressant att läsa! Jag blev alldeles sentimental av att titta på omslaget till ”The son of Tarzan”. I tonåren läste jag nämligen ivrigt om Marsprinsessan Dejah Toris och hennes älskade (som var uppbeamad från USA till Mars), omslagen till böckerna var precis sådär härligt svulstiga, fast med Marsmonster ist f gorillor! Tyvärr försvann mina böcker i någon flytt, jag tänker på dem ibland…

  2. Roligt att du hittat hit, Annika! Och kul om omslagen med marsmonster, det är inte alla som har läst tidig sci-fi. Hittade Dejah Toris, hon finns på engelska på google books: http://books.google.com/books?id=9dSZhuPV6OcC&printsec=frontcover&dq=princess+of+mars&hl=sv&ei=6t7sTOr-GYaCOvP1nHQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&sqi=2&ved=0CC4Q6AEwAA#v=onepage&q&f=false (Oj, vilken lång adress – men här ligger omslaget också!).

Kommentera

