iPad-test och ordbehandlingstankar

Skriver ett testinlägg från min nyinförskaffade iPad. Den känns som en dyr leksak än så länge, men hittills har den varit smidig och gjort mig glad. Har installerat en del applikationsprogram och orienterat mig runt en del. Mest glad är jag hittills över användbara app-tips som jag hittat från Marcus som jag såg via hans inlägg i Facebookgruppen iPad Sverige.

Det fungerar okej att skriva men jag längtar efter min iPad-docka med tangentbord som ska komma om cirka två veckor. Kalla mig gammaldags, men jag gillar tangentbord.

En annan sak jag håller på att öva in är ”kopiera”, ”klipp ut” och ”klistra in” med hjälp av pekskärm. Det är inte lika enkelt som med snabbkommando ctrl+c osv. Men det går. Det gäller väl bara att få in det rätta handlaget. För att markera texten, håll inne pekfingret mot texten på en plats så länge att du får en förstoringsglasmarkering. Då får du som förslag att välja mellan: markera, markera allt eller klistra in. Väljer du markera är det det senast skrivna ordet som blir markerat. När offert väl är markerat går det att kopiera eller klippa ut.

Nåja, jag lär mig väl. Och jag gillar redan iBook med enkel läsning av några gamla klassiker-böcker som ligger där gratis, samt att jag uppskattar att man kan läsa vänners statusflöden med länkar och bilder omredigerade till formen av en tidning, i appendix Flipboard, som också var gratis. Den senare läser jag på andras bloggar att man tröttnar på, och jag har redan märkt att den är ojämn i uppdateringsfrekvens, men den är i alla fall snygg, och det är ju lite kul. Det finns fler appar och spel jag kan tipsa om, men kolla länken i inlägget i stället, för än så länge hittar du de bästa tipsen hos andra.

Nu märker jag att jag har fått ihop ett hyfsat långt inlägg, med lååååånga meningar, och då syns det ju att det i alla fall är möjligt att skriva texter med den här mackapären. Men det känns ganska krångligt jämfört med bärbar dator. Ändå är jag ganska förtjust i lilla paddis.

4 responses to “iPad-test och ordbehandlingstankar

  1. Haha, ser att stavningskontrollen rättade ett ”app” till appendix här ovan, vilket jag missade. Jag tog tidigare bort automatändring till ”apparat” och skrev själv ut ordet applikationsprogram vid ett tillfälle, eftersom jag inte är helt bekväm med att använda app som stående ordförkortning, men jag kommer väl att vänja mig. Ordet appendix får stå kvar, som ett tecken på att de automatiska ordböckerna ännu inte kommit ikapp sina egna teknikord. =)

  2. Kul att du gillade apptipsen!

    Och ja, det tar ett tag att komma igång och skriva på den, så att den inte ”rättar” orden på fel sätt – gäller att inte vara för snabb på mellanslag! =)

  3. Grattis till din nya bästis! Du brukar inte vara tekniktokig av dig – men den här gången är jag inte förvånad att du hängt på låset till Apple-storen… Du har verkat pro-Paddan sen den släpptes i USA, så det var väl ett härligt beslut att köpa en nu när den äääääntligen kom till Sverige! 🙂

  4. Marcus – aha, bra tips igen! Jag var för snabb, alltså. Men kommer att ha svårt att sakta in och inte bara fortsätta skriva. Ok, intressant.

    Jenny – ska du säga, som har skaffat dig en kärleksfån! Hoppas du är lika nöjd med din som jag är nöjd med min! Vissa appar kan vi nog dela, tror jag. Kan du (och vill du?) läsa iBooks gratisböcker på den?

Kommentera

