Att ta med under 2011

Samlar mina tankar inför det kommande året, det alldeles nyss påbörjade året, med ett enda ord. Strävsamhet.

Vid årsskiftet 2009-2010 tyckte jag att jag hade lärt mig mer om acceptans, mer om behovet av att sakta ned. Jag skulle gå in i 2010 med vardagslunk, tyckte att jag hade tagit ut riktningen och planerade att kombinera hemmavarande med nya intryck, lugn med kreativitet. Visst har jag lyckats med det, men jag har också utmanat mig själv med projekt som jag inte riktigt hade planerat. Lärt mig oerhört mycket. Testat en väg och valt bort en av mina alternativa framtider.

Det var ett spännande år, med många roliga små godbitar. Ingen stor personlig framgång, bara många små steg. Många små steg i uppdrag och sammanhang som främst handlat om andra än mig själv. Ja, naturligtvis har de gagnat mig själv också, och de har på många sätt varit roliga att delta i, men de har inte främst varit i linje med mina egna mål. Ändå hade jag lagt upp förväntningar kring att komma framåt i högre grad gällande mina egna mål (som att få färdigt boken, göra fler hela historier, skapa högre inkomst av företaget – även om det går hyfsat, så kan det gå bättre, samt att ha mer tid för familjen). Jag har inte nått så långt som jag hade hoppats, men jag har också haft vett att sänka mina förväntningar på vägen, jag har mått tillräckligt bra och jag har haft roligt.

Men nu känner jag att det är dags att i högre grad prioritera mig själv. Jag ska ta en stor portion av den strävsamhet jag brukar lägga i andras projekt och lägga in i något av mina egna. Jag ska inte sätta ett tvång på att nå massor av superskarpa resultat. Jag ska bara – strävsamt – arbeta mig framåt med de saker jag älskar, både när det gäller andras uppdrag OCH, nu i högre grad, i mina egna. Jag kommer nog aldrig att bli min egen hårdaste chef – känner alltid mycket starkare för att uppfylla andras behov än mina egna – men jag kan bli mycket starkare och envisare när jag lägger fokus på nöjet i att sträva, och känner det nöjet och nöjets belöningar, också när jag gör mina egna saker.

Det roliga är att jag känner att jag har lärt mig något under året. Jag har lärt mig att min längtan just nu – hur mycket jag än älskar att driva företag och att vara en effektiv företagare – inte är att vara ansvarig arbetsledare. Jag har för stor längtan och lust till arbetet med det skrivna ordet, till att söka historien och de pusselbitar som öppnar för intresse, lockar, når fram. Jag känner att jag lever när jag gör det. Jag vill berätta och bidra till berättandet, öppna ögon och hjärtan för nya tankar eller fördjupad kunskap hos andra. Där ligger ren och skär glädje – och den plågande vånda som är nödvändig när nya saker ska födas fram – men i högsta grad glädjen. Så det ska bli ett skrivande år. Jag vet att skrivandet kan fly när det blir kravfyllt, åtminstone mitt egna skrivande. Därför ska det också bli ett strävsamt år, när jag finner nöje i att sträva och skriva också för mig själv.

2 responses to “Att ta med under 2011

  1. Ordet strävsamhet får mig av okänd anledning än mer att förknippa dig med Monica Zetterlund – om nu hon var en särskilt strävsam musiker vet jag inte, eller så är det bara värmländskan som känns som en strävsam dialekt… Eller så är det bara jag och mina vilda associationer, som vanligt. Vad vet jag…? 😉

    Jag tycker att du valt en klok inställning till skapandet under nådens år 2011 – det är ett jobb, det är inte glamouröst och Bäckaforsens flödande fall VARJE gång man sätter sig och ska skapa något. Tricket är att göra det ändå.

    Jag lyssnade på ett gammalt sommarprogram med Ola Salo häromdagen, och där han pratade om hur han alltid varit en sådan som jagat kreativitetens kickar, och värdesatt just de där ögonblicken då man ÄR i flödet och ÄR flödet på samma gång. Och att när han sedan brände ut sig (för det gör man ju förr eller senare, om man lever på att jaga kickar – även om de är kreativa kickar), och åkte till hinduistiskt tempel i Indien för att samla ihop sig igen, hittade han friden i rutinerna. Samma sak, lite i taget, varje dag. Att det finns en meditativ frid i det där – och att även det är kreativt, att flödet finns även där.

    Jag kom att tänka på det nu när jag läste ditt inlägg, känns som om du är något på spåren där.

    Och 2011 SKA bli ett år när vi ses – och hinner prata, länge och sent och mycket! Kärlek pårej!

  2. Pingback: Planer 2013 | Trotsig Frizon

Kommentera

