Historia utan ord

Tack, Jenny, för julklappen – och jätteroligt att läsa om boken på din blogg. Hoppas du skriver fler recensioner och kommentarer kring läsupplevelser i stort och smått på bloggen eller på Boktipset, jag gillar verkligen att läsa dem.

Här är min läsupplevelse The arrival, av Shaun Tan.

När jag först höll boken i min hand tänkte jag att den var vackert formgiven  och tryckt (den har t ex partiellt lackad framsida, det är en snygg effekt) och så blev jag på något sätt misstänksam … som om böcker med en vacker yta inte skulle kunna ha ett djupare innehåll. Haha, vad jag bedrog mig.

Den innehåller allt. Känslor av livet, dramatisk historia, leenden, små rysningar och tårar i ögonvrån, öppnande av tankar med inlevelse och förståelse för andra människor. Men den innehåller inte ett enda ord.

Jag som älskar ord. Hur berättelser formas genom meningar som överförs i en viss ordning och målar bilder, startar tankar … Jag som vill lära mig mer om ord och att skapa sådana berättelser … Jag lärde mig mer om berättelser genom en historia utan ord.

Shaun Tans skicklighet är att komma människor nära och att skapa en värld omkring dem där det som är obekant för dem är tillräckligt annorlunda för att vara obekant för oss. Det är vackert och fantasieggande, i sina brunsvarta toner. Jag sätter boken på samma hylla som Utvandrarna i mitt hjärnbalksbibliotek och önskar att den vore obligatorisk läsning i alla Sveriges högstadieskolor.

Bilderna här nedan kommer inte att göra boken rättvisa, men jag lägger ändå in dem. (Jag läste boken liggande på dubbelsängen i sovrummet, och där på väggen hänger en plansch över EU:s medlemsländer. Kartan blev en självklar fond till bokens innehåll, jag gillar symboliken.)

Det som är starkt i berättandet är att läsaren själv får upptäcka och förstå, komma huvudpersonen nära, dels genom omsorgsfullt tecknade små detaljbilder, dels genom hela landskap som är mycket välgjorda och egensinniga. Här ser vi när han just har anlänt dit han ska. De ovanliga byggnaderna, figurerna och obegripliga symbolerna placerar mig som läsare snabbt i identifikationsläge med den människa som kommer till en ny plats i världen.

Vi får följa mannens väg fram, och hans familj med den lilla flickan är en viktig del av historien, där också djur och varelser han möter spelar sina viktiga roller.

Jag provade också att dela den med barnen. 5-åringen tittade kort på bilderna och såg detaljer, men hon läste inte berättandet, hon funderade lite kring pappersfåglarna och tyckte sedan att boken var ”trååkig.” Hon gav sig inte tid att förstå den, inte just nu. 8-åringen, däremot, fängslades av berättelsen och släppte inte boken förrän han följt den ända till upplösningen. Han kommer att minnas den, det syntes.

Sammanfattningsvis: mycket välgjord och en bra historia. Roligt att veta att man ha en stark läsupplevelse utan ord! Jag skickar stora, beundrande tankar till Shaun Tan.

2 responses to “Historia utan ord

  1. Tack för lästipset! Boken hamnar direkt på min upplevelselista!

    /Pelle @perfal

  2. Roligt att höra – den är läsvärd! Eller om man nu ska säga sevärd … Upplevelselista var ett bra ord, helt enkelt. =)

Kommentera

