Recension av iPad som läsplatta

Jag har nu ägt min iPad i sex veckor och hunnit testa in den till lite av varje. En av de viktigaste funktionerna för mig är att jag vill kunna läsa böcker och tidskrifter på den. (Det är inte den viktigaste funktionen, men en av de viktigaste.)

Böcker via iPad – godkänt betyg

Sammantaget får den ett godkänt betyg av mig när det gäller bokläsning. Jag bedömer då utifrån hur lätt det är att få tag i böcker att läsa via iPad, hur lätt det är att läsa texten på skärmen och utifrån själva läsupplevelsen i sig – ger den mig någon läsglädje?  Svaret är ja, och jag ska gå igenom punkterna var och en för sig.

1. Att få tag i böcker för iPad

Jag har hittills använt två vägar: iBooks, som ligger förinstallerat, och lån av e-bok från biblioteket med vanligt lånekort. Hur man lånar en e-bok lärde jag mig av Ingela Hjulfors Bergs utmärkta inlägg på Wheelforce Media, samt från en steg-för-steg-artikel av Michael Jenselius på PC för alla/IDG.

Att leta bland böcker i iBooks känns som en gammal och trevlig guldgruva om man kan tänka sig att läsa klassiker på engelska. Mycket är gratis, och det är ju så enkelt att bara trycka på ”Install”. Då lägger boken sig prydligt på den digitala träbokhyllan och är bara att öppna och läsa. Framför allt vill jag rekommendera läsning av amerikanska och brittiska äldre poeter – lätt att hitta, lätt att bläddra, lätt att slå upp och ta till sig för en stund.

Att låna e-böcker på biblioteket innebär ett ganska begränsat utbud – det är i stort sett bara de populäraste böckerna som ligger ute, än så länge. Å andra sidan är det just dessa böcker som är ursvåra att få chansen att låna på biblioteket, så här är ju e-boken mycket mer tillgänglig än en vanlig bok via lån.

Jag ville till exempel låna Spill av Sigrid Combüchen, eftersom vi gemensamt läser den i vår skrivgrupp. Den var självklart helt totalutlånad på biblioteket och kostar ganska mycket att köpa, eftersom pocketversionen inte kommit än. Jag hade dessutom köpt den i ett ex till min mor i julklapp, så jag ville verkligen gärna låna och läsa den. Och då var det ju helt perfekt att bara ladda ner och  läsa den fritt, ärligt lånad, via paddis, trots att jag kom på att jag ville göra det vid 22-tiden på kvällen.  …Kikar in på e-lib för att kolla –> det har faktiskt kommit ganska många titlar nu.

Sedan kan man förstås också köpa böcker, men det har jag inte testat än, vet bara att då blir förstås ännu mer tillgängligt.

Betyg tillgänglighet, sammantaget: 4 av 5, mer än godkänt.

2. Skärmens läsbarhet

Skärmen är tydlig och jag och jag gillar att det går att ställa in bakgrundsljusets styrka steglöst. Det blir mer behagligt att läsa när skärmen inte är så ljusstark. Jag gillar också att kunna ställa in hur breda marginaler jag vill ha, liksom vilken textstorlek.

Men ändå är det läsning på skärm det handlar om (se bild högre upp i detta inlägg). Det är klart att det känns mer ansträngande för ögonen än läsning på papper, det tycker jag utan tvekan. Lästid ungefär en timme är max för mig, som annars kan läsa böcker under flera timmar i sträck om jag inte blir avbruten. Det gör e-boken till ett komplement till den vanliga boken för mig – vilket jag ju också trodde att den skulle vara.

Den lägger till en läsvana vid sidan av de läsvanor jag har – och för det räcker läsbarheten tillräckligt bra.

En bra nyhet var inställningsmöjligheten nattläge. Det blev snabbt mitt  favoritläge – när det är lite skumt omkring är det absolut skönast att läsa ljusa bokstäver mot svart bakgrund (se nedan, det är också tydligt). Jag ställer in nattläget genom att klicka på en skärmknapp, så det är enkelt att ändra utan att ta bort de ljusinställningar man vill ha kvar i positivt läge.

Webbsidor och de flesta applikationer kan förstoras och förminskas steglöst genom att man drar med fingrarna på skärmen. Så fungerar faktiskt inte e-boken, men det gör inget. Det känns konsekvent och bra att få samma textmängd på varje sida, och att kunna bläddra med jämna mellanrum.

Betyg läsbarhet, tack vare inställningsmöjligheter: 3 av 5, godkänt.

3. Läsupplevelse

Visst känner jag läsglädje också med en liten, lagom mattblank och lätthanterlig pekskärm i mitt knä. Eller liggande på mage. Den är såpass smidig att jag trivs med den. Det hjälper också (fånigt, jag vet, men det är så för mig) att jag kan vispa till med fingret lätt mot skärmen och få bladen att vända sig snabbt och smidigt med ett bladljud.

En annan bonus är att jag kan ha musik liggande i samma pryl och spela låtar från iPodapplikationen i bakgrunden medan jag läser.

Att det är så lätt att stänga bokapplikationen och göra något annat eller lägga paddan ifrån sig, för att sedan komma tillbaka på samma sida som man var, helt utan dröjsmål, är också något jag gillar.

Det är bra att det finns en anteckningsfunktion – men den är trög. Jag lyckas fortfarande inte få full kläm på hur jag markerar längre delar av texten – den fångar bara ett ord, inte flexibelt hela meningar, vilket gör att jag känner mig knapphänt, inte flyhänt. Kanske blir det lättare att få textmarkeringar som man vill med mer övning. Det som dock är bra, är att markeringar listas under en egen flik tillsammans med egna anteckningar, om man vill, så att det är lätt att hitta fram och tillbaka i boken. Perfekt för en bokklubbsläsningsbok, med andra ord! Kanske kan det också bli en spännande social funktion i framtiden; att få läsa andras anteckningar som lagts som lager på boken, så att man kan läsa och fundera kring andras kommentarer.

Jämfört med bok, där jag tycker att läsbarheten är 4 till 5 beroende på formgivning och tryckkvalitet, och där läsglädjen höjs ytterligare av något slags känsla av evighet, papper och tryckdoft, samt känslan av att ”den här boken är min”, så kommer paddans e-böcker något lägre. Läsbarheten och att man kan sitta och njuta länge är för mig en viktig del av läsupplevelsen.

Men paddis står sig ändå bra. Och den kommer säkert att användas i hög grad för korta lässtunder. Det är roligt att få in fler korta lässtunder här och var i livet.

Läsupplevelse: sammantaget betyg 3 av 5.

Magasin och tidskrifter – än så länge knappt godkänt

Här vill jag säga att läsning av böcker var bättre än jag hade väntat mig – däremot hade jag ganska höga förväntningar på hur det skulle vara att läsa tidskrifter och magasin på iPad. Jag har hittills bara läst ett par tidskrifter som varit särskilt utformade för iPad; en Wired och jag tror att ett ex av Sköna Hem var det.

Det var snyggt, trevligt, enkelt att peta sig vidare via pekskärm, men jag kollade mest runt på det sätt jag gör på webben. Jag stannade inte för fördjupningsläsning*. Kan inte förklara riktigt varför, kanske för att så mycket lockade vidare hela tiden. Eller för att lässtunden kändes så flyktig.

Köpte också ett ex av Cap & Design, samt laddade ner några av de gratis pdf-er som ligger ute. Det finns flera bra tidningar, Camino, till exempel. Men de är pdf-er som man läser på en skärm. Det är fint och bra, men mig gav det inte tidskriftskänslan. Kanske vänjer mig så småningom. Hittills läser jag hellre Flipboard och fördjupar mig i webbsidor som vänner eller vänners vänner länkar till. Läser dem mer än vad jag läser artiklar i en tidning jag har köpt för artiklarnas skull – det säger väl något, antar jag. Hm?

*) Vill lägga till att jag visst gör fördjupningsläsning på webb ganska ofta. Skillnaden är att det är en i högre grad medveten fördjupningsläsning – jag värderar artikeln/inlägget/texten utifrån innehåll och längd i någon halvsekund och bestämmer mig sedan för att tiden är rätt (eller sparar texten). I en vanlig tidskrift är jag inställd på den typen av läsning och fortsätter bara utan att tänka. Men i en digital tidskrift sker inte den värderingen lika enkelt för mig, ännu. Därför börjar jag inte ”njutläsa” eller djupläsa på allvar, på samma sätt i en digital tidskrift, som jag gör på webb eller i en pappersprodukt. [tillägg 2011-01-25]

One response to “Recension av iPad som läsplatta

  1. Intressant, jag har själv en renodlad läsplatta som jag inte alls gillar. Man borde nog ta och överväga iPad för detta med, trots allt…

Kommentera

