Borta med vinden

Barnen börjar bli stora nu. Jag tänker på när de var spädbarn och jag hade två av de större läsperioder jag har haft i mitt liv – under amning/matning, särskilt nattmatning passade jag på att läsa.

Borta med vinden var ett loppisfynd, som lästes när lilla E var liten (det måste vara 5 år sedan nu). Jag tycker att gamla böcker är snygga, den här är en favorit som behövde fotograferas, kände jag.

Den är läst av många före mig. Det gör den större, tycker jag. Jag kom att tänka på den igår, därför att vi i skrivgruppen hade valt uppgiftstemat ”skriv något som kan placeras in på en skala mellan kär och ickekär, förbannad och harmonisk”. Ska man hitta en centralgestalt som personifierar ”Kär och förbannad”, så är det väl verkligen Scarlett O’Hara …

Jag skulle kunna skriva massor om Margaret Mitchells skicklighet i att skapa sammansatta personligheter, som engagerar därför att de har både goda sidor och mänskliga brister, gott om både och, dessutom. Scarletts  energi lyser genom sidorna och ger hela boken driv. Men – äh – för att hålla farten uppe så postar jag inlägget i stället. Läs boken. (Se filmen? Jag har inte sett den.)

 

 

2 responses to “Borta med vinden

  1. Hej Linda! Jag såg filmen för hundra år sedan, och tyckte om den – men det jag framför allt minns av den är att det var jobbigt att huvudpersonen (Scarlett) var så osympatisk! (Vivien Leigh, vansinnigt vacker.)
    Nu har jag hoppat runt lite i din blogg igen; här finns verkligen jättemycket intressant att läsa! Imponerande!!

  2. Hm, det gör att jag både vill och inte vill se filmen … I boken gillar jag att hon är så icke-korrekt, och att hon alltid får saker att hända. ”Där sitter inget fast”, skulle ett värmländskt omdöme om henne låta.

Kommentera

