Wa betyder fred

Jag har börjat med japanska igen! Har hittat en konversationsväninna, K, som bor i Runtuna utanför Nyköping, och talar japanska och engelska (med mera), men håller på att lära sig svenska från grunden. Vi ger varandra lektioner och talar om livet, vilket är intressant.

Det är så hjärnutvecklande att det kliar. Båda vill vi uttrycka oss med massor av nyanser, på det sätt vi är vana vid i våra egna respektive språk. Jag trasslar in mig i mina försök att använda för krånglig grammatik, när jag har glömt (eller ibland aldrig lärt mig) så många av de allra vanligaste orden. Hon letar runt bland svenska nyanser och behöver framför allt våga använda svenskan i fler sammanhang, för att få till daglig övning. Ibland sitter vi bara och tar oss för pannan, ler eller skrattar och pustar. Språk säger så mycket om människor. Att utforska språk är att bejaka nyfikenhet. Nyfikenhet skapar fred i världen, det är jag säker på.

K kunde översätta en kalligrafitavla åt mig som min o-kaasan, homestay-mamma, gjorde åt mig under det året jag bodde och pluggade som utbytesstudent i Osaka. Huvudbudskapet är wa. Fred.

One response to “Wa betyder fred

  1. Åh vad roligt! Jag saknar japanskan – för att det är vackert. Men visst – jag håller med dig. Att utforska språk är att utforska sig själv – sin egen månens baksida, så att säga. Kanske inte minst för oss som identifierar oss själva så mycket genom verbala uttryck?

Kommentera

