Tänkvärt hela året

Idag, på internationella kvinnodagen, vill jag tipsa om en bok som får oss att se hur vi allihop är delaktiga i att skapa strukturer kopplade till könsroller. I vardagen. I två av de viktigaste miljöerna  som formar människors identitet: hemmet och skolan.

Det har skrivits en hel del i ämnet och det kan skrivas ännu mycket mer. Men jag vill rekommendera just den här boken, Tusen gånger starkare av Christina Herrström, av tre anledningar:

1. Den går snabbt och lätt att läsa. Även om du inte var intresserad av frågan innan, så får du mycket med dig i form av en ungdomsskildring. Tankar om verkligheten, säkert kopplade till din egen skoltid oavsett ålder. Även om du inte håller med om allt, så kommer du säkert att känna att något träffar.

2. Den schabloniserar inte frågan om jämställdhet. Den pekar inte ut skurkar, snarare ser jag som läsare många anledningar till att det blir som det blir, och den visar hur det kan gå snett därför att nästan alla människor har ett inbyggt motstånd mot förändringar, ser dem som hot mot det invanda, och har svårt att vara öppna. Möjligen ser jag ett slags skurkar: vi vuxna. Vi som borde tänka en gång till och veta bättre. Att problematisera, kallas det visst. Boken problematiserar – och det är positivt, för då blir vi medvetna om problemen på ett mer nyanserat sätt.

3. Den öppnar ögon för vardagliga beteenden som spelar roll. Den berör bara hemmet i en bisats, men den är likafullt viktig för alla som är föräldrar. En sak som slog mig under läsningen var att flera av de lärare som klassen i boken gillade, faktiskt stärkte en utveckling som underminerade många tjejers självförtroende, fast de trodde att de inte gjorde det. Det var intressant och jag kunde dra paralleller till verkligheten. Lärare av den typen uppfattades som schyssta, för de skapade en avslappnad stämning i klassen. Men var de det, egentligen?

När jag har läst boken tänker jag att  den bara berör en liten del av skolans problem under tonårstiden, där känslor av att inte passa in kombineras med önskan att tillhöra en grupp och skräck och längtan inför någon som gör uppror mot auktoriteter.

Könsmaktsordningen är inte hela förklaringen. Tonårens missnöje bottnar inte främst i könsmaktsordningen, vilket bokens uppror får göra. Men ändå, den finns där som en struktur och påverkar. Och om en bättre medvetenhet om likabehandling gör det lättare att se individer … OM kunskapen åtminstone till viss del sönderdelar två huvudgrupper som idag förstärks (alla flickor vs alla pojkar) så att vi alla ser en större mångfald … då kommer det att finnas  fler grupper att identifiera sig med som tonåring. Lättare att få fotfäste. Lättare att känna att ”jag är som jag är” och ”jag passar in”. Så LÄS!

Men vad vet jag – jag är bara, som alltid, en optimist och idealist.

Utöver det här vill jag säga att den fråga jag tycker är viktigast på internationella kvinnodagen är kvinnors möjligheter till utbildning över hela världen. Jag vill stödja flickors och kvinnors utbildning, bland annat inspirerad av filmen som jag tidigare skrivit om i ett inlägg om storytelling.

2 responses to “Tänkvärt hela året

  1. Pingback: Har bloggat ett boktips för kvinnodagen | Att se det lilla

  2. Pingback: Stående boktips den 8 mars | 365 days of Storylog

Kommentera

