Poesidag och träd

Idag är det Världspoesidagen. Firar den i stillhet genom att slå upp ett bokreafynd, en tunntunn diktbok av Cid Corman, och hitta något jag gillar. Så det blir den här:

Att krama

Att krama
ett träd – hur
dum kan man
bli – och dock

Att vilja
dansa med
trädet som
vinden gör.

Dikten ackompanjeras av ett par trädbilder, tagna i parken vid Kalmar konstmuseum för några somrar sedan, det här är riktigt lekfulla träd, planterade och tuktade av människohand, som ömsom slukade, ömsom släppte ut mina barn. Jag skulle vilja sätta ögon på dem. (Träden alltså, det är lite Tebe Interesno-figur över dem.)

Så läs en dikt, lek med ett träd eller sprid dig på något annat sätt i vinden för att fira poesin idag … Tycker jag!

(foton tagna av mig i Kalmar 2009.)

Kommentera

