Lite splittrad

Det är nog våren? Jag har påbörjat och håller på med många saker samtidigt. Går åt olika håll. Tar vara på livet, javisst, men stannar inte till och gör något färdigt.

Ville fortsätta på min bloggpost om att vara författare. Har två tankar, men de låter sig inte riktigt fångas i text. Ville skriva och lämna in nästa steg av boken. Hinner inte – har för mycket ”riktigt” jobb att göra. Har också hittat en rolig webbsida om skrivande-manifest som jag har fått löfte om att få länka till, för jag vill skriva mitt eget. Kanske kan det få mig att hålla i tråden hårdare. Om det nu är önskvärt och bra att hålla hårt i tråden. Men jag tror att det är det, för mig.

Och så vill jag promenera mer, fotografera mer, ta cykeln in till stan och hämta barn i stället för att åka bil. Flanera på okänd mark, äta glass. Vara ledig.

Har påbörjat planer för att hälsa på vänner som jag inte sett ansikte mot ansikte på mycket länge, bara-vara-resor, det kommer att bli kul.

Den här veckan fixar vi en hel del med kalasplanering hemma. Sonens nioårskalas ska bli i och utanför Nyköpingshus, i de underjordiska kasematterna där mat och ammunition förvarades. Jag fasar för att det blir regn och kallt när vi ska vara ovan jord. Kvällarna framåt går åt till att fixa nutida tårta och medeltida snacks.

Vi fixar också med huset. Det är vår, saker ska flyttas, häcken ska klippas, växter ansas, saker ska lagas, målas, skottas, kastas … Vill inte se allt som borde vara gjort. Ja, man kan få ro av utomhusarbete om man lever i nuet. Det kan jag förstå, lite mer idag än vad jag kunde förr. Och det är nyttigt med luft, det är bra att barnen kommer ut och det är skönt att se saker växa. Men den här våren känner jag mig mest frusen och allergisk.

I måndags var det Ordbruk, jätterolig sammankomst den lilla skrivgruppen där jag ingår, och mycket av det som skrivs i gruppen just nu tycker jag är så braaa! Kul grej!

I måndags hade jag också japanska-/svenska-pratarträff med min väninna Kayo. Det är också roligt, och nu planerar vi att åka till Stockholm på Hanami; att fira körsbärsblomningen. En perfekt utflykt med barn. Också kul grej!

Läser många böcker, just nu. Sommaren 2010 fram tills nu har varit en mycket läsande år, och det tycker jag om. Jag ser verkligen aldrig på tv. Men jag läser, slukar, blir färdig för att få veta hur det går, och tar sedan genast en ny tugga på en ny bok. För att jag verkligen gillar och uppskattar historierna. Men också för att jag lär mig, av varje sak jag läser. Vill du se kommentarer om en del av det jag har läst, kolla på Boktipset.

Och ändå, det är ju skriva jag vill. Jag har styrt undan tid, så att det ska gå, men använder jag den? Bara delvis. Jag tror att jag tänker på så mycket annat, gör så mycket annat för att slippa skriva, för att jag känner att det är på allvar och är rädd för att misslyckas. Nu gjorde jag det igen. Skrev här, och vad jag tänkte skriva var att det kanske dröjer innan jag skriver här igen.

(Foto: egen bild, hörn av bokomslag, Tribes av Seth Godin.)

One response to “Lite splittrad

  1. Känner igen splittringen och försäkrar: Den är fullständigt normal – eller åtminstone tillräckligt normal för att jag också ska drabbas av den. Det är stort, detta att skriva – tacka fan för att det är läskigt! Men du – du har ju redan gjort det mesta, ”bara” finliret kvar! 😉

    Du – tänk att du ska skriva en timme. Gör din timme – sen kanske du gör en timme till, när du ändå har ångan uppe. Eller så gör du inte det, men då har du ändå gjort en timme. Man hinner en del på en timme. Åtminstone mer än på ingen timme.

    Kram!

Kommentera

