Om skapande och storytelling

För några år sedan såg jag Ira Glass berätta om storytelling på YouTube. Jag tror att det var copywriter Jack Hansen som tipsade om dem och att han skrev att det här är den viktigaste storytellinglektion som kan ses.

Då fångades jag av råden i filmklipp nummer 1. Ira sa att berättandet av händelser i kronologisk ordning sätter igång lusten att få veta mer. Det behöver inte vara svårare än så. Det rådet gav mig berättarlusten tillbaka, och sedan dess har jag blivit betydligt bättre på att använda små berättelser i samtal och vardagsjobb. Jag märker hur det får människor att börja lyssna på allvar.

Jag håller fortfarande på att lära mig om beat; att i texten ställa frågor och besvara dem med en naturlig rytm som driver läslusten framåt. Och om the moment of reflection, som Ira Glass talar väl om, men som måste skrivas så väl att det inte blir en pekpinne, utan en del av historien (många andra brukar snarast ge rådet att undvika reflektioner kring vad historien handlar om, och att i stället lämna det helt till motttagaren att tolka, men Ira talar om att reflektionen finns med på vägen, som en del i historien).

”The two of those, intervowen /…/ will make something larger than the sum of its parts.”

Sedan jag såg film nummer ett har jag lärt mig mer om att ständigt söka historier. Det är vad film nummer två handlar om, samt om att man måste låta sig springa in på många spår som inte leder någonstans, och fortfarande tro på att man gör det rätt, därför att det är inte alla korn som är guldkorn.

Jag gillar egentligen inte det tänkesättet. Jag vill se varje kund eller uppdrag eller människa som ett guldkorn, varje möjlighet som ett guldkorn, för jag tror att det är så, för någon. Gäller bara att hitta rätt mottagare och låta historien växa. Men så säger inte Ira. Han säger ”You don’t wanna be medioker”. Well. Jag tror sökandet ska utgå från vad jag vill hitta, inte från vad jag vill vara. Kanske menar han så, egentligen, men han uttrycker det inte så.

Och där kommer vi in på film nummer tre.

Det är här jag är i mitt skapande idag. Det var så viktigt att se och höra det här, just nu. Tiden har gått sedan jag såg filmerna första gången och tiden har gett mig saker som utvecklar och har utvecklat min smak och mitt sätt att bedöma mig själv. Att se just den här filmen motiverar mig stort. För det är här jag står just nu, och på många sätt alltid. Smaken och önskningarna om hur det ska bli utvecklas ju ständigt, vilket leder till nya mål och ständigt förflyttade horisonter.

Fjärde och sista filmen handlar bland annat om att berätta med en egen röst. Betona inte allt, släpp fram historien i stället. Det låter enklare än vad det är. Jag. Vill. Säkert! Betona. Allt!

Jag tycker att fler borde se de här filmerna. Även om de handlar om storytelling i tv-produktioner, så rör de allt skrivande och skapande där historier innefattas, så känner jag. Därför sparar jag dem här i min blogg, så att du också kan se och höra dem, ifall du inte redan har gjort det.

One response to “Om skapande och storytelling

  1. Pingback: Hur kan det du gör någonsin bli lika bra som det är i dina ambitioner? | Trotsig Frizon

Kommentera

