Roald Dahl tycker om barnböcker

Läser barnboken Matilda av Roald Dahl. Ler åt att han skriver in vad jag tror är hans eget tyckande om andra barn- och vuxenboksförfattare i sin egen bok.

Matilda, 5 och ett halvt år och mycket beläst för sin ålder, har just börjat skolan. Här är en dialog i klassrummet mellan henne och hennes lärare:

”Jag har läst allihop som finns på biblioteket på Storgatan, fröken Honung.”
”Och  tyckte du om dem?”
”En del tyckte jag jättemycket om”, sa Matilda, ”men en del var ganska långtråkiga.
”Säg någon som du tyckte om.”
”Jag tyckte om Häxan och Lejonent”, sa Matilda. ”Jag tycker att C S Lewis är en mycket bra författare. Men han har en svaghet. Det finns inga roliga avsnitt i hans böcker.”
”Det har du rätt i”, sa fröken Honung.
”Det finns inte så många roliga avsnitt i Tolkiens böcker heller”, sa Matilda.

Håller med … De är ju inte direkt några humorförfattare, men böckerna har verkligen förtrollat mig. Kanske var jag ett ganska allvarligt barn? Dock vill jag bestämt hävda att musen Ripipip i Narniaböckerna var rolig, det är jag säker på. Ganska säker, åtminstone. Det är nog dags att se till att läsa om dem.

Konversationen i Matilda fortsätter:

”Tycker du att det bör finnas roliga avsnitt i alla barnböcker?” frågade fröken Honung.
”Ja”, sa Matilda. ”Barn är inte så allvarliga som vuxna och de tycker om att skratta.”
Fröken Honung var förbluffad över visheten hos denna lilla flicka.

Det känns som att det här mer är Roald Dahls åsikt än bokhuvudpersonens, men jag gillar det ändå. Han är sig själv som författare, egensinnig, skäms inte för att förmedla sina egna käpphästar. Dialogen avslutas med att Matilda berättar att Dickens får henne att skratta i Pickwickklubben. Blir nyfiken, har inte läst den. Är den rolig?

Kommentera

