20 säg-mig-vem-du-är om läsvanor

Okejdå, såg den här hos Jenny, hade inget eget att skriva om, blev lite inspirerad, så då gör jag en snabbis. Antingen – eller … Mina svar är fetmarkerade.

Morgonpigg eller nattuggla? Grymt mycket nattuggla. Bästa läs- och skrivtid kl 21-04, om livet i övrigt tillät detta.

Bibliotek eller bokhandel Båda. Men om jag bara fick välja en av dem så blir det bibliotek. Där grundlades mitt bokintresse. Även om jag fick böcker i julklapp ibland så hade jag aldrig läst så mycket om det inte funnits bibliotek.

Adlibris eller Bokus? Gillar Adlibris, har sällan handlat på Bokus. Gillar också Amazon. Och Fritz Ståhl ser trevlig ut, även om jag inte har handlat där än.

Ljudbok eller e-bok? E-bok. Gillar dem! Gillar inte att lyssna på böcker, vill läsa dem. E-bokstips (ungdom): Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag – med små tilläggsbeskrivningar om hur personer träffades, vad de lyssnar på för musik och lite till.

Inbunden eller pocket? Båda, men inbunden om jag måste välja. Gillar känslan av en inbunden bok och en del av läsupplevelsen är känslan. I pocketböcker kladdar jag och viker blad, det är visserligen också taktil läsning, men jag gör det för att pocket är slit-och-släng. Den inbundna boken behandlar jag med respekt.

Vampyrer eller zombies? Vampyrer. Har svårt för odöda döda. De känns sällan realistiska. Ha! Jag är medveten om att resonemanget haltar. Men jag gillade Twilight, ogillade Ajvide Lindqvists zombieslashiga slut i den enda bok jag läst av honom (trots att det var vampyrtema så kändes slutet som zombies).

Camilla Läckberg eller Jan Guillou? Har bara läst Guillou av dessa två, och då läste jag Ondskan, den var bra. Tror att båda funkar lika bra egentligen.

En i taget eller slalomläsning? Ungefär tre på en gång, välja utifrån humör och pigghetsgrad. Vissa böcker kan man läsa trots att man är trött, andra inte.

Bokmärke eller hundöra? Bokmärke, oftast ritat av barnen. Men det funkar även med en remsa toapapper eller en bit av ett kuvert – allt som finns tillgängligt.  Och  hittar du ett hundöra i en pocketbok från mig så markerar det ”intressant mening, användbart citat, sparas”. Ibland roligt att gå tillbaka och läsa sidan och undra vad jag fastnat för …

Chips eller choklad? Marabou mjölkchoklad.

Biografier eller memoarer? Oj, vad är skillnaden? Memoarer betyder att de är skrivna av författaren om sig själv. Aha. Kan vara lite självbelåtet ibland – jag tror att jag gillar biografier bättre. Kanske till och med gärna med fiktiva inslag. Just nu är jag sugen på att läsa Blonde, av Joyce Carol Oates.

Skräck eller chicklit? Chicklit om jag måste välja. Ingetdera tillhör de absoluta favoriterna. Gillar dock YA, young adult, vilket väl ibland är innanför chicklit-gränsen – som Twilight-serien – eller hur?

Boken eller filmen? Boken. Alltid boken. (Fast jag fuskar med Game of Thrones, ser dem på dvd. Trots att böckerna finns hemma. De är långa. Och på engelska …)

Twitter eller Facebook? Båda, med olika syften. Men twitter är mer jag – bara nyfiken, bara sticka ut näsan och fånga upp lite av varje, sedan dra mig tillbaka till mitt skrivbord, mitt lugn, och bara prata när jag vill.

Strindberg eller Heidenstam? Strindberg för citaten. Även om jag gillar ”Bättre lyss till den sträng som brast …”, så är det det enda citat jag vet av Heidenstam. Strindberg har så många.

Kokbok eller bakbok? Kokbok: läser den alltid, och gör sedan egna varianter av recepten på känsla, genom att byta ut och ta av vad vi haver. Ibland går det bra, ibland inte. Bakar aldrig. Det är inte lika roligt att improvisera med bakning.

Te eller kaffe? Kaffe, både varmt och kallt, alla sorter.

Rött eller vitt? Vitt om det handlar om väggfärg. Kanske vin också, numera. Vill somna av rödvin. Föredrar whiskey.

Boklördag eller ViLäser? Boklördag eftersom DN finns hemma och jag har tid att läsa den på helgerna. Gillar idén med ViLäser, men köper sällan.

Man Booker Prize eller Augustpriset? Augustpriset, har ingen koll på det andra. Men vill också slå ett slag för ALMA-priset och Nils Holgersson-plaketten. Barnböcker är också viktiga böcker!

***

Visa mig din bokhylla och jag ska säga vem du är. Hmm … Vilken av dem? Har ingen helbild i datorn just nu, så jag lägger in ett par som finns sparade.

En av hyllorna i finrummet. Inbundna …

En av hyllorna i arbetsrummet. Tidningar, jobb och blandat …

Nattduksbordet, bredvid den lilla hyllan i sovrummet, några månader sedan.

Kort sagt – jag är nog en sådan som har en hög med böcker för varje plats och varje tillfälle.

 

One response to “20 säg-mig-vem-du-är om läsvanor

  1. Fint inlägg Linda! Hittade det på adlibris – Stephanie Meyer, roligt 🙂 Och vi läser som så ofta likasamma du och jag 🙂 Kram!

Kommentera

