Test: Vilken släkt tillhör du i Game of Thrones?

Ja, egentligen ska det vara ”Vilken släkt tillhör du i Ring of Ice and Fire” som hela bokserien av George R R Martin heter. Men, medan sambon har läst de tiotusentals sidorna i historien har jag bara sett de första delarna av tv-produktionen, som heter Game of Thrones.

Här är länken till det bästa Game of Thrones-testet: http://quizfarm.com/quizzes/westeros/LlamaMafia/which-song-of-ice-and-fire-house-do-you-belong-too

Gjorde testet. Just det här testet tyckte jag var bra. Om du har läst böckerna eller sett serien kommer du att le ibland när du läser frågorna. Jag antar att det också är ett bra betyg åt karaktärsteckningen i historien – att det går att göra ett frågor som känns ”rätt”, som skapar igenkänning både för fiktiv person och för läsaren själv.

Eller så är det bara det att jag är fängslad av Game of Thrones. Fast jag inte hade tänkt bli det. Jag som säger att jag är en ”böckerna först”-person. Jag som gillar fantasy, men som tyckte att G R R Martins böcker lät lite för … jag vet inte … för mycket, på något sätt, när jag hörde om dem. Nu är jag infångad, vill och vill inte veta  hur det går (jag vet ju att det bara kommer elände till de personer jag gillar, hela tiden – och ja, till alla andra också, men ändå), snärjd, fångad, fast.

Och här är mitt resultat:

You Scored as HOUSE TULLY

You hail from House Tully. Your house seat is Riverrun in the Riverlands. As your motto says, you are all about your family and honor. You confide in friends and family first, and keep strangers at a distance. You cant always stand up for yourself, but you would never betray your friends to get ahead. A true good guy in this world. Your house motto: Family, Duty, and Honor.

En rolig detalj är att jag allt sedan jag såg första avsnittet av serien har vetat vad sambon skulle vara. Eddard Stark (spelad av Sean Bean som var Boromir i LoTR), med valspråket Winter is coming, ständigt förberedd på att allt ska gå mot sämre tider och med den stora önskan om att bara få lite ro – men vars styrka, vänfasthet och pliktkänsla är efterfrågad till den grad att han aldrig får det … Och gissa vem han är gift med? Ja, Cahtrine Tully, så klart.

Kommentera

