Vad jag gjorde när alla andra var på bokmässan

Tack vare internet är det lätt att ta del av bokmässan i snuttar. Livesändningar från föreläsningar här och var, nyheter och foton via Twitter och Facebook, blogginlägg med olika tillbakablickar får mig att längta dit … Det känns som att alla bokintresserade var där.

Och jag vet att bokmässan inte kan upplevas i snuttar, den är en överväldigande helhet med galet många grejor att plötsligt inse, uppslukas av, gå förbi och fundera över, lyssna på eller handla och bära omkring på tills armarna värker. Den är en tjock matta av röda trådar från över hundra tusen historier, som man fångar upp fragment av i förbifarten när man möter människor. Jag saknar den mattan, även om jag vet att den både inspirerar, kräver och kväver. Det är svårt att skriva, när man vill vara så bra som allt som finns och rör sig där.

Men vad gjorde jag i stället? Jag körde en timme med tre barn i en blå tidsmaskin av märket VW Passat. Sedan tillbringade jag en dag i en annan värld, vid ett värdshus i en skog nära Malströmmen, med sjuttiofem mer eller mindre vilda äventyrare.

De kämpade i grupper för att hitta artefakter och pergament, handla, speja, kriga och hela. De ville fördriva mörkret en gång för alla, men lurades i en fälla och återuppväckte sin största fiende – det blev lite förvirrat ett tag, men alla samlades vid gott mod till slut.

Jag mötte en och annan alv, mörkeralv och schaman, människor med konstiga bestick och människor som var goda guider och ledare.

Jag spelade nästan till mig en äventyrares svärd och jag förtjänade 34 värdefulla stenar genom handel.

Jag ångrar att jag inte hyrde in en grupp lojala unga krigare att försvara värdshuset när några andra unga svärdskvinnor och -män inte kunde låta bli att ständigt hugga ned mina fränder som var stationerade vid värdshuset. Det kunde ha blivit riktigt roligt, och jag hade ju stenar att betala med.

Jag fick till och med vara med om att dö, faktiskt, när en av mörkrets tjänare snittade mig i ryggen då jag sackade efter i flykten för att se att även de skadade hann fly. Det var ett mjukt svärdssnitt, perfekt grymt och utan att göra ont, och jag stapplade ned i diket och såg alla springa förbi. När jag legat stilla tillräckligt länge (eller alldeles för kort tid, egentligen), stapplade jag upp till lägret och läkte på vägen, och där såg jag äventyrarna (minst tjugo barn) på egen hand bilda en spontan försvarsmur som det hade varit roligt att kunna fotografera (men kameror fanns ju inte ännu på den tiden eftersom lajvet inte var slut). Sedan samlade jag ihop min egen lilla skara tidsresenärer och analyserade dagen, åtnjutande hamburgare på McDonalds. En av fyra sov en stund i bilen när vi åkte hem.

Väl hemma sov jag själv som en stock, packade upp och tvättade kläder en hel dag, och nu är jag på’at med skrivande igen. Bokmässa får det bli ett annat år. Och historier finns att uppleva överallt. Nu ska jag samla vidare på mina, så att jag med glädje kan suga åt mig av andras när jag har kraft att ta in mer!

Stort tack och hurra till Katrinehoms Äventyrsklubb, som ordnar barnlajv där barnens upplevelse står i fokus och vi andra är statister/funktionärer. Ett sådant arrangemang och engagemang är ovanligt och jag är glad över att få delta!

Människor med konstiga bestick

Glada guider och ledare

One response to “Vad jag gjorde när alla andra var på bokmässan

  1. Åh, vad härligt det låter! Vet du – jag tänkte på dig när vi var på medeltidsmarknad här för några helger sedan, ett lite mer Mammon-betonat jippo än det som du beskriver, men ändå. Dräkter och svärduppvisningar var fantastiska – och så att se människor gå in i roll, mitt ibland oss andra vanliga turister… Svårt att sätta ord på, men ofantligt roligt/spännande/fascinerande att se!

    Förresten kommer jag att åka till Bokmässan nästa år, tillsammans med en fantastiskt trevlig tjej från skåne som jag är säker på att du också skulle tycka om. Skaru hänga på? 🙂

Kommentera

